Kladdkaka med after eight.

Datum: 2010-11-09 /15:15:24 / /  
Jag ska nu sätta igång och baka en mumsig kladdkaka med after eight!

Recept

Ganska mäktig kaka, så jag har mindre after eight i än vad man egentligen ska ha. Så det är ju ditt egna val. Tar ca. 40 min att göra varav 23 min i ugn och räcker till ca 10 pers.

INGREDIENSER

100 gram smör
6 rutor After eight
2 st ägg
2 dl strösocker
2 ½ dl vetemjöl
3 msk kakao
1 ½ tsk bakpulver

GLASYR

7 rutor After eight

Så här gör du:

Smält smöret i en kastrull på svag värme. Ta bort kastrullen från värmen innan smöret är helt smält och rör om så att det sista smälter. Lägg därefter i mintchokladrutorna (after eight) och låt dessa smälta. Rör om till en jämn smet.


Vispa ägg och socker pösigt, gärna med elvisp. Tillsätt smör- och chokladblandningen. Rör om eller kör på lägsta hastigheten med elvispen.


Blanda mjöl, kakao och bakpulver. Rör ner blandningen i chokladsmeten. Använd sked eller elvisp på lägsta-till-medel hastighet.


Häll smeten i formen och grädda sedan i 18 minuter i 175 grader i mitten av ugnen.


Ta ut tårtan och täck den med mintchokladrutorna till glasyren. Grädda ytterligare 3-5 minuter så att mintchokladrutorna smälter. Ta ut den ur ugnen och bred sedan ut den smälta mintchokladen så att den täcker hela kakan. Låt sedan kakan svalna och glasyren stelna och först därefter kan man ta bort den löstagbara kanten.

 








Postat av: Art By Tina
Datum: 2010-11-09 Klockan: 21:43:40 | Kika in här: http://trueborn.blogg.se/

Lät som trevligt kvällsfika. Så snart sambon kommer hem ska vi äta glögg och pepparkakor. Fira första snön. Typ. Fast jag gilar ju egentligen inte snö, så det är inte så mycket att fira. Men glögg & pepparkakor är mysigt.



Postat av: Julia
Datum: 2010-11-10 Klockan: 13:39:59 |

Åh, glögg och pepparkakor. Jag får allt vänta ett tag med det, men det lät mysigt! Jag gillar inte heller snö, men känslan runt omkring är härlig!







Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?


Kommentar:

Hej! Trevligt att du hittat min blogg. Jag heter Julia och älskar djur, lakrits, fjärilar & klänningar. Min blogg kretsar mestadels runt min hund och häst. Men jag delar även med mig av mina tankar och min kreativitet. Hoppas du hittar något kul!

Melroose f. 07 (swb) e. Hip Hop 1045 ue. Astaire. Hon är en nyfiken tjej med stark personlighet! För att läsa mer om henne tryck på "om Melroose" i menyn.

Tindra f. 11 är en italiensk vinthund. Hon är en mycket kärleksfull och busig tjej! För att läsa mer om henne tryck på "om Tindra" i menyn.