Lär dig lösa dina ridproblem! del 2.

Datum: 2011-04-14 /12:14:00 / Melroose & Tindra /  


6. Utveckla rytmen


Du bestämmer rytmen
- Rid hästen framåt och håll inte tillbaka för mycket. I lättridning i trav använd sätet för att bestämma rytmen. Res dig upp och sätt dig ner i den takt du vill att hästen ska gå. Hästen ska följa dig. Vill han rusa iväg, lägg in en liten halvhalt och sätt dig lite tyngre för att han ska lyssna på dig.


Använd musik
- Varje gång jag rider ett dressyrpass har jag musik i öronen! Det bästa är om du kan spela musiken högt - det kan hjälpa hästen med rytmen och gångarterna. Välj musik som passar till hästens rörelser och känn in takten.


Travbommar
- Placera fem bommar på spåret av en 20-metersvolt och trava runt på volten över bommarna.

 

7. Använda sitsen effektivt


Kontrollera positionen
- Du kan inte påverka hästen om du sitter i bak - eller framvikt. En bra sits kommer du långt med. Annars kan du inte ge klara hjälper. Axlar, höft och häl på en lodrät linje. Från armbågen till hästens mun ska det vara en rak linje, dina armbågar ska vila lätt mot sidorna och din hand ska varken vara för låg eller hög. Din vikt ska vara på dina sittben och inte i fötterna i stigbyglarna. Du ska inte knipa dig fast med benen, slappna av - sitt djupt. Titta upp, rakt fram.


Att använda sätet
- När du fått ordning på sitsen, prova att få hästen att öka tempot och sedan minska det igen, enbart genom att använda sätet. Rid i lättridning i trav. För att få honom att gå framåt, minska trycket i sadeln och lätta lite i sadeln. För att minska tempot gör du det motsatta - sitt ner och gör dig tyngre. När du fått ordning på detta kan du även prova i nedsittning.

 

8. Börja med sidvärtesrörelser


Skänkelvikning
- Börja med lätt vinkling och få steg. Ta det tre steg innanför spåret ut till spåret. Se till att han inte trycker ut med bogen och släpar med bakdelen. Skänkelvikning är väldigt bra på böjt spår. Använd inte tyglarna till att styra. Bara ledande och som stöd.


Tänk på
- Gör alla sidvärtesrörelser i skritt i början. Låt ine hästen springa iväg, då är det bara tillbaka och börja om som gäller. Rakställ och be om sidvärtes om igen, enda tills hästen gör det som du ber honom om.


9. Hästen skyggar


Behåll lugnet
- Visa stort självförtroende, var lugn och bestämd. Framför allt, låt inte hästen vända sig om och fly. 


Var konsekvent och beröm
- Beröm direkt när hästen gör det minsta rätt, ha inte bråttom. Tappa inte humöret! Det är väldigt viktigt om du har bett hästen göra något så får du inte avsluta utan att ni klarat det. Om du har möjlighet kan en människa ställa sig vid det läskiga.


10. Går inte fram för skänkeln


Varierande arbete
- Håll inte till på ridbanan jämnt. Ha bommar liggandes lite här och var och rid över dem då och då.


Galopp uppvärmning
- Använd galopp i din uppvärmning, vissa hästar är kanon-bra att börja med galopp på! De blir mjuka, varma i kroppen och glada. Låt hästen galoppera ganska fritt på fyrkantsspåret, när han blir mjuk kan du börja göra volter, byta varv osv. Det bästa är om du kan ta en galopp ute innan du börjar på ridbanan.


Halvhalter och övergångar
- Det håller hästen mentalt sysselsatt och han tycker det är roligt.


Positiv förstärkning
- Om hästen fortfarande är trög måste du förstärka dina hjälper. "Överrid" inte men var bestämd. Börja med att be honom gå framåt för sätet. Gör han inte det, använd skänkeln. Om det fortfarande inte händer för lite, förstärk med spöet och sedan med sporrarna (om du rider med det). Tjata inte med hjälperna då blir hästen bara stum. När du får ett positivt svar, ge snabbt beröm. Gör dessa övningar varje gång du rider.

 

 




Postat av: Julia ♥
Datum: 2011-04-14 Klockan: 16:00:48 | Kika in här: http://horsefever.blogg.se/

sv; Jag tycker faktiskt också båda, men eftersom jag har en svartskäck tycker jag givetvis att det är finast :D

Kram!







Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?


Kommentar:

Hej! Trevligt att du hittat min blogg. Jag heter Julia och älskar djur, lakrits, fjärilar & klänningar. Min blogg kretsar mestadels runt min hund och häst. Men jag delar även med mig av mina tankar och min kreativitet. Hoppas du hittar något kul!

Melroose f. 07 (swb) e. Hip Hop 1045 ue. Astaire. Hon är en nyfiken tjej med stark personlighet! För att läsa mer om henne tryck på "om Melroose" i menyn.

Tindra f. 11 är en italiensk vinthund. Hon är en mycket kärleksfull och busig tjej! För att läsa mer om henne tryck på "om Tindra" i menyn.