3-årstest

Datum: 2011-12-19 /20:14:02 / Melroose & Tindra /  


I maj nästa år blir Melroose 5 år, jisses vad tiden går fort! Det känns nästan som om det var igår M var 3 år.
Nu börjar hon verkligen bli HÄST och inte bäbis.

Nu, till ämnet jag tänkte prata om; 3-årstestet.

Vi gjorde inget 3-årstest. Vi var varken redo eller hade viljan till det. Inget ont alls om de som genomför det, bra jobbat verkligen! Men vi gjorde det inte.

Varför ska det vara så svårt för andra att acceptera? JA, M är svenskt halvblod. JA, hon har en fantastisk stam. Men det blir inte per automatik nödvändigt för oss. Hon var verkligen bäbis vid 3 års ålder. Jag bryr mig inte om vad andra skulle sätta för betyg på min älskling. De är ju jag som ska ha henne resten av livet iaf, i mina ögon är hon perfekt. Melroose fick i stället växa in i sin kropp utan stress eller press.

Nu undrar säkert ni varför jag skriver om detta. Därför att jag hade en enorm press på mig inför detta (inte från min familj). Jag mådde riktigt dåligt.. Vi skulle vara på ett visst sätt och 3-årstestet var en självklarhet. Till de personerna som pressade mig vågade jag inte säga nej till förrän efter lång tid. Men det var ingen större idé, för de lyssnade inte..

Jag är så oerhört glad att jag bröt kontakten med dessa människor. Medans andra var på 3-årstestet, red vi ut i skogen, byggde upp varandra.

Om ni inte vill något, så stå på er! Lyssna till dig själv och låt ingen trycka ner dig! Jag har som sagt inget emot 3-årstestet, men jag tycker det är väl överskattat. Det är få hästar som "klarar" det. Ha nu kul med din häst och pussa den ifrån mig!





Postat av: noooris
Datum: 2011-12-19 Klockan: 21:26:26 | Kika in här: http://metrobloggen.se/norasandberg

fin blogg! fin häst för den delen! checka in in blogg ? förlåt, gör som du vill ;) men fin blogg iaf ;)



Postat av: noooris
Datum: 2011-12-19 Klockan: 21:27:32 | Kika in här: http://metrobloggen.se/norasandberg

fin blogg du har!



Postat av: Ellen
Datum: 2011-12-19 Klockan: 22:28:30 | Kika in här: http://imsobumbled.tumblr.com

Jag har också ett 4-årigt sto, sv varmblod. och gjorde heller inget 3-årstest. förstår verkligen dina tankar precis! Har dessutom läst många åsikter om detta från framstående dressyrtränare, och de håller med om att man inte ska pressa unghästar för sånt de inte är redo för om man vill ha en hållbar häst. ska man sälja den som unghäst så förstår jag varför, då är tävlingsmeriter och poäng direkt omsättningsbart i pengar. men om man, som du och jag, vill behålla sin unghäst hela livet, eller tävla på den länge, då tror jag det är bäst att låta bli testen!

Fint att du stod på dig :)



Postat av: Åsa
Datum: 2011-12-19 Klockan: 23:11:33 | Kika in här: http://hasteriet.blogg.se/

Alla individer är ju olika och utvecklas i olika takt. Jag håller med dig att det inte är nödvändigt att göra treårstest om hästen inte är mogen för det. Jag tycler även att fyra- femåringar har för höga krav på sig i vissa avseenden. Vi jobbar för att få hållbara hästar, dumt att överbelasta dem för tidigt.



Sv: Aj, aj, men bra att jag ekar i huvet, det är mitt mål! ;) Bra, kör så det ryker! :)



Postat av: Sandra
Datum: 2011-12-20 Klockan: 14:45:33 | Kika in här: http://slizer.blogg.se/

Bra inlägg! Är inte hästen mogen så är den inte det, då är det bara himla dumt att stressa. :)







Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?


Kommentar:

Hej! Trevligt att du hittat min blogg. Jag heter Julia och älskar djur, lakrits, fjärilar & klänningar. Min blogg kretsar mestadels runt min hund och häst. Men jag delar även med mig av mina tankar och min kreativitet. Hoppas du hittar något kul!

Melroose f. 07 (swb) e. Hip Hop 1045 ue. Astaire. Hon är en nyfiken tjej med stark personlighet! För att läsa mer om henne tryck på "om Melroose" i menyn.

Tindra f. 11 är en italiensk vinthund. Hon är en mycket kärleksfull och busig tjej! För att läsa mer om henne tryck på "om Tindra" i menyn.