Lördag-måndag.

Datum: 2011-01-10 /16:06:54 / /  

Jag har haft bara tidsintällda inlägg tills nu, för jag och Robban har varit i edsås och jag kom hem för en liten stund sen. I lördags hade Robban förberett att vi skulle göra en tre-rätters och mysa! Det blev jätte gott och bra :)

Förrätt: Halloumi med chili
Ingredienser: Halloumiost, 1 färsk chili, olivolja, lite citronsaft.
Detta receptet har jag skrivit om tidigare. Bara att skära hallomuin i bitar, hacka chilin och lägg den i olivolja så smakerna gifter sig. Stek halloumin så den blir gyllene, lägg upp och ringla på chili/olivoljan och citron. MUUMS!




Varmrätt:
Lax med nötquinoa
Ingredienser: Lax, quinoa, mandelflarn, osaltade pinjenötter, osaltade pistagekärnor.

Du tar laxfiléer, kryddar med lite havssalt och peppar. Kör in i ugnen. Förbereder quionan. Rostar pinjenötter lite lätt, hackar pistagekärnorna grovt. Kör ner mandelflarn, pinjenötterna och nästan alla pistagekärnorna (lämna några till att lägga på lite fint sedan och låt det koka med quinoan. Vänta bara tills det blir klart! Servera och ät :)


Efterrätt:
Creme Bruleé
Ingredienser: (4 port) 3 dl vispgrädde, 1 vaniljstång, 4 st äggulor, 1, 5 msk strösocker, 3 msk råströsocker.



1. Ställ en 20 cm stor rund form i frysen i minst 20 minuter. Fyll halva vasken med kallt vatten. Det här är bara en försiktighetsåtgärd om krämen ser ut att skära sig, i så fall ställer du snabbt ner kastrullen i det kalla vattnet och vispar krämen. Jag säger inte att den kommer att skära sig – med så många äggulor i den mäktiga krämen tjocknar den snabbt och lätt – men för mig känns det alltid bättre om jag har hällt upp vatten.


2.
Häll grädde och vaniljstång i en kastrull och låt det nå kokpunkten, men det får inte koka. Vispa äggulor och strösocker i en skål och rör ner vaniljgrädden under omrörning, med vaniljstången kvar. Skölj ur kastrullen och torka den och häll smeten i den. Sjud på medelvärme (eller lägre, om du är ängslig av dig) tills krämen tjocknar, det tar ungefär 10 minuter. Det här ska bli en god och fluffig kräm så sluta inte när den fortfarande har rinnig konsistens. Kom ihåg att du har en hel vask full med vatten att ställa kastrullen i om den ser ut att skära sig. När krämen är tillräckligt tjock tar du ur vaniljstången, tar formen ur frysen och häller krämen i den iskalla formen. Låt krämen svalna och ställ den sedan i kylskåpet så att den blir helt kall. Strö på råströsocker, sked för sked, och bränn sockret med en blåslampa tills det har bildats ett sköldpaddsfärgat skal som täcker krämen.


3.
Ställ tillbaka formen i kylskåpet om du vill, men ta ut den minst 20 minuter innan den ska serveras. Då ställer du den på bordet och med hjälp av en sked och okontrollerad glupskhet knäcker du skalet och dyker ner i den sammetslena vaniljprickiga krämen under. Slut på pratet: ät.










Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?


Kommentar:

Hej! Trevligt att du hittat min blogg. Jag heter Julia och älskar djur, lakrits, fjärilar & klänningar. Min blogg kretsar mestadels runt min hund och häst. Men jag delar även med mig av mina tankar och min kreativitet. Hoppas du hittar något kul!

Melroose f. 07 (swb) e. Hip Hop 1045 ue. Astaire. Hon är en nyfiken tjej med stark personlighet! För att läsa mer om henne tryck på "om Melroose" i menyn.

Tindra f. 11 är en italiensk vinthund. Hon är en mycket kärleksfull och busig tjej! För att läsa mer om henne tryck på "om Tindra" i menyn.