Moder Jord

Datum: 2011-05-24 /17:54:00 / Allmänt /  

Jag tror hon är riktigt förbannad.

Här har det blåst helt sjukt mycket 4-5 dagar och idag har det bokstavligen varit storm. Med piskande regn. Folk är som galna över detta "taskiga" väder. De uppdaterar på facebook och skriver saker som tex:

"Vafan är detta för höstväder, det blåser ju storm i maj!!!???"

Sorry om jag är lite hård nu. Men JAAAAA. Det blåser helt extremt mycket ute, det har varit en förjävlig vinter, det är ett vulkanutbrott till på Island, katastrofen i Japan, otaliga jordbävningar runt om i världen, tusentals  utrotningshotade djur, bensinen blir bara dyrare och dyrare. Japp, jag kan fortsätta med denna listan i en öändlighet.

Vi är uppenbarligen inte smarta nog att vakna upp trots allt detta. Det är super-bra att det var så många fler som röstade på miljöpartiet, det är kanon att det pratas mycket om miljön och att folk köper mer ekologiskt. Men det kanske är 10 % procent av sveriges befolkning som verkligen fattar. 

Det jag menar är att det är en större grej detta med Kungen, jag känner bara skärpning! Jag har absolut ingetning emot kungafamiljen, men jag bryr mig faktiskt inte ett skit ifall han gick på strippklubb eller inte. Jag bryr mig inte heller ett skit ifall Kissie har brutit en nagel, eller att Kenzas hårfärg blev något mörkare än hon tänkt sig.

Människan är helt enkelt en självupptagen varelse. Vi vill inte ta ansvaret för att miljön mår skit. Folk röker, super, köper dyra märkesgrejer osv. Sen säger dem:

"Men alla har inte råd att köpa ekologiskt/rättvismärkt eller skänka pengar, de som har råd får väl göra det då."

Dagens smarta kommentar. NEJ, märk av min ironi. Jag menar absolut inte med detta att folk som röker, super eller köper märkesgrejer är idioter. Inte heller att alla måste köpa ekologiskt etc. Jag vill bara att folk ska bli mer medvetna. Skaffa sig lite självinsikt och börja tänka på vad just du kan göra. Miljöfrågan är verkligen uppe på väggen nu, men vad gör du egentligen? Det första och absolut viktigaste är att ta ställning, gör det du också.





Ta hand om jorden och varandra.




Postat av: Malin
Datum: 2011-05-24 Klockan: 18:18:44 | Kika in här: http://Malinakerstrom.devote.se

Åh de är så många som försöker sortera skräp och sånt men sanningen är iallafall här i Borås på återvinningstationer så skiter till och med dom som jobbar i att sortera, känner en som såg dom kasta både svarta och vita påsarna i samma hög, här sitter dom och vill att man ska sorters skräp och sen så slänger dom ihop bränbart med inte bränbart :( kasst.. Tycker dom borde sänka priser på ekologiskt och på miljöbilar, men de är bara ca lilla ja tycker..



Postat av: Christel
Datum: 2011-05-24 Klockan: 18:50:06 | Kika in här: http://blogg.aftonbladet.se/yrvader

Well spoken!!







Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?


Kommentar:

Hej! Trevligt att du hittat min blogg. Jag heter Julia och älskar djur, lakrits, fjärilar & klänningar. Min blogg kretsar mestadels runt min hund och häst. Men jag delar även med mig av mina tankar och min kreativitet. Hoppas du hittar något kul!

Melroose f. 07 (swb) e. Hip Hop 1045 ue. Astaire. Hon är en nyfiken tjej med stark personlighet! För att läsa mer om henne tryck på "om Melroose" i menyn.

Tindra f. 11 är en italiensk vinthund. Hon är en mycket kärleksfull och busig tjej! För att läsa mer om henne tryck på "om Tindra" i menyn.