Svar på frågestund.

Datum: 2011-05-30 /18:30:00 / Melroose & Tindra /  

Vad kul! Jag fick allt ett par frågor, om ni undrar något mer är det bara att fråga :)

Hur gammal är du?

Jag fyller 20 i augusti.


Vad är din häst för ras?

Melroose är ett svenskt halvblod.



Hur länge har du ridit?

Sen jag var 3 år :)


Vilka 3 hästraser är dina favoriter?

Hmm.. Det är halvblod (med mycket fullblod i), holsteiner och knabstruper.

Hur många klänningar har du?

Ungefär 55 st, haha!


Vad heter din pojkvän?

Robban (inte Robert!)


Hur många hästar har du haft?

4 med Melroose.


Vad heter din ridlärare?

Sten Lindgren.


Vad får Melroose för kraft?

Antar att du menar mat? :) Hon får 1 skopa Hippo Grow, en skopa betfor och 1 dl linpellets efter ridning. Nu på sommaren när hon går på gräs får hon ingen lucern, annars brukar hon få 2-3 skopor om dagen. Hon får även korn, men inte när det finns gräs. På vinterhalvåret tappar hon lätt i hull. Till kvällen får hon 1 dl linpellets, 1 dl kalk, 1 dl mineraler och en halv skop Hippo Grow om hon motionerats den dagen. Sen får hon hö på morgonen, em och kväll (ca 8-9 kg). Hon går ännu inte på något tjock bete nämligen.


Om du skulle beskriva dig med 3 ord, vilka?

Omtänksam, kreativ och tänkare.



Din bästa respektive sämsta egenskap?

Min bästa är att jag är bra med djur och att jag är väldigt omtänksam. Min sämsta är att jag har ur-kass självkänsla.


Dina 5 bästa tips när det gäller hantering av unghästen, både föl-tiden till, åring-2åring och 3-5 år!

Föltiden:
Hantera mycket på ett naturligt sätt.
De två första timmarna bör de ha ställt sig upp, ca 3 timmar efter födseln behöver den råmjölken!
Gör saker med mamman som att tvätta henne, gå på "läskiga" ställen osv. Så fölungen vänjer sig.
Var envis!
Vänj vid grimma ganska tidigt.


Åring-2åring:
Ge hästen långa sommarvilor.
Börja hänga/sitta på den ungefär vid 2 ½ års ålder.
Handmata inte, då blir den nafsig.
Låt hästen titta och lukta på sadel, träns etc innan du lägger på det.
Hästen ska gå i en stor hage med kompisar i samma ålder.

3-5år:
Ställ inga krav förrän hästen är redo, brukar vara vid 4-5 års ålder.
Hantera mycket, men ge också mycket vila (gäller främst 3-4 år)
Det första du lär hästen vid ridning är ledande tygeltag, att gå fram för skänkeln och halt.
Du måste vara stenhård om hästen trotsar mot dig. Jag förespråkar inte alls våld. Men det går inte att vara naiv med en unghäst, de testar ledarskapet om och om och om och om igen.
Rid ut mycket, vänj vid att åka transport till nya ställen och ha kul!



Vem är din förebild?

Annika Marklund. Inom hästar är det Rolg-Göran Bengtsson, Marcus Ehning, Malin Baryard och min tränare Sten Lindgren.

Vad gör dig arg?

Falska människor, lögner, mobbning, djurplågeri, minkfarmar, våld, respektlösa människor, bortskämda barn/ungdomar, krig, klass-skillnaderna i samhället, idioter, folk som tror hästar är maskiner, nazister, rasister, människor med mycket fördomar, huvudvärk m.m


Vad har/är svårast med Melroose?

Hmm.. Det som är/har varit svårast är hantering av Melroose hovar. Hon är nästan helt perfekt med det nu. Men efter alla operationer så har det varit blod, svett och tårar.


Vad har du för mål med Melroose (kort- och långsiktigt)?

Kortsiktigt: M ska hitta sin egna balans och bli stadig i formen. Hoppa mer och fortsätta lära henne sidvärtes. Bygga mer muskler och ha kul!

Långsiktigt: Komma ut och tävla både dressyr, hoppning och i terräng. Har inte någon speciell klass eller höjd som mål. Utan vi ska ha kul och se var vi hamnar! Hon ska vara min häst så länge hon lever, så hållbarhet är viktigt. Att hon mår bra, vi trivs tillsammans osv. Tänker även ta föl på henne i framtiden.


Vad anser du är "bra ridning?"

För det första att man är schyst mot hästen - inget skrik eller våld. Att rida efter hästens förutsättningar, ge den en ärlig chans att göra sitt bästa, bygga upp den och inte ställa för höga krav. Ha kul!! Rida på olika underlag i olika tempon. Inte störa hästen, ha en snäll hand (såga är det VÄRSTA jag vet) och rida hästen bakifrån och fram. Hästen behöver inte alls gå i en helt perfekt form för att det ska vara bra ridning. Det viktiga är att din känsla som ryttare är bra och att hästen inte får ont/mår dåligt/får skador etc.

Har du tävlat något innan du fick Melroose?

Ja, i både dressyr och hoppning. Dock inte alls mycket.


Om då måste välja: Hoppning eller dressyr?

Åh, vad svårt.. Från början är jag en riktig dressyr-nörd, men så kom hoppningen. Som sagt jag gillar båda två lika mycket. På ridbanan föredrar jag dressyr. Men det blir nog hoppningen, just ute i terrängen. Finns inget roligare!


Varför du valde det?

Just för att det är så grymt kul som sagt att hoppa ute i terrängen. Jag är ju en riktig natur-nörd så utomhus gillas! Älskar känslan av att flyga fram ute i skogen på en taggad häst. Jag är lite konstig med det där, för ute kan jag hoppa hur högt som helst. Men på ridbanan kan jag bli lite höjdrädd :P  

Om du skulle betäcka Melroose, vilken/vilka hingstar skulle du fundera på?

Om jag väljer en dressyrhingst så är min favorit Florencio I!






Om jag väljer en hopphingst så är min favorit Jaguar Mail 1144





Favorithästaffär?

Hedmans häst och hund. Gillar även hööks :)







Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?


Kommentar:

Hej! Trevligt att du hittat min blogg. Jag heter Julia och älskar djur, lakrits, fjärilar & klänningar. Min blogg kretsar mestadels runt min hund och häst. Men jag delar även med mig av mina tankar och min kreativitet. Hoppas du hittar något kul!

Melroose f. 07 (swb) e. Hip Hop 1045 ue. Astaire. Hon är en nyfiken tjej med stark personlighet! För att läsa mer om henne tryck på "om Melroose" i menyn.

Tindra f. 11 är en italiensk vinthund. Hon är en mycket kärleksfull och busig tjej! För att läsa mer om henne tryck på "om Tindra" i menyn.