Låt hästen få vara häst!

Datum: 2011-10-26 /15:46:30 / Allmänt /  
Isabella har skrivit ett mycket bra inlägg om att låta hästen vara häst;

http://isabellaf.se/2011/october/varfor-ska-man-lata-en-hast-fa-vara-hast.html?_tmp=09b2adb1696bc3a6c2845e39383b9d61bc07688f


Detta är ett ämne jag själv brinner för. Hästarna i stallet går på lösdrift förutom Melroose. Hon står inne på natten eftersom hon behöver mycket mer hö än de andra. Men, hon avskärmas ej från de andra - utan tvärtom. Lösdriften går in i stallet, där finns det två boxar. Varav Melroose står i den ena och resten av gänget kan hänga i boxen bredvid eller lösdriften.

Vi har inga galler mellan boxarna, utan helt öppet så de kan klia på varandra, nosa och gosa. Sedan släpps Melroose ut ca: 07.00 och tas in ca: 21.00. Detta är något som fungerar väldigt bra! Melroose har aldrig varit mer harmonisk eller mått bättre. Hagen är även väldigt stor, med mycket träd och kuperad mark.



Så min åsikt är alltså att oavsett vad man använder sina hästar till så ska de få vara häst! Viktigt att understryka är att alla hästar har inte möjlighet att gå på lösdrift av olika anledningar.

Det gör verkligen ont i hjärtat av att se hästar lida av stress, rastlöshet pga av att de ej får utföra sina naturliga behov. Att se unga hästar, väva/krubbita/luftsnappa större delen av tiden i boxen (även gamla) är så sorgligt. Var/hur gick det så fel?

Det finns mycket som spelar in.. Hästar ska gå tillsammans! Allt för många har sina hästar ensamma i hagen. Alla behöver inte gå som en enda stor flock, men helt ensamma - nej tack! Jag förespråkar att alla går tillsammans men den möjligheten finns inte alltid. De är flockdjur! Jag förstår att man är rädd att hästen ska skadas. Vem är inte det? Hästarna är det bästa som finns, vår stora kärlek. Men att ruta in dem helt ifrån deras naturliga beteenden är inte rätt. Då tycker jag man valt fel intresse (sorry, för att jag är hård). Det finns leksakshästar till det.




Till stor del handlar det om oss, människor som vill göra saker enklare för oss. Vi borde fråga oss själva ifall vi verkligen tänker på hästens välbefinnande i första hand eller vårt eget? Jag säger inte att vi bara ska släppa de lösa vind för våg, jag pekar inte heller med fingret åt dem som inte gör som jag förespråkar.

Hästarna har det väldigt bra i Sverige, som tur är. (Det finns en del som brister såklart). Men här har vi lagar på hur länge hästarna måste gå ute jämfört med flertal länder i världen. Där står de i box hela dagarna, för att de ska hålla - prestera och vinna massa pengar till oss penga-kåta människor.

Pussa, krama och ta hand om era underbara hästar nu!








Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?


Kommentar:

Hej! Trevligt att du hittat min blogg. Jag heter Julia och älskar djur, lakrits, fjärilar & klänningar. Min blogg kretsar mestadels runt min hund och häst. Men jag delar även med mig av mina tankar och min kreativitet. Hoppas du hittar något kul!

Melroose f. 07 (swb) e. Hip Hop 1045 ue. Astaire. Hon är en nyfiken tjej med stark personlighet! För att läsa mer om henne tryck på "om Melroose" i menyn.

Tindra f. 11 är en italiensk vinthund. Hon är en mycket kärleksfull och busig tjej! För att läsa mer om henne tryck på "om Tindra" i menyn.