Tabubelagt.

Datum: 2012-01-24 /15:09:00 / Allmänt /  

Fick inspiration ifrån catago.blogg.se om ett ämne jag vill skriva om!


Hur mycket köpte du din häst för?


Detta är ett mycket tabubelagt ämne. Jag kan mycket väl förstå varför.

När jag köpte min första häst, Majka så var det ifrån en ridskola. Ägarna hade försökt få sålt henne länge, för hon trivdes inte på ridskolan. Ingen klarade av att rida henne och i stort sett alla var rädda för henne.  Hon var den där hästen ingen ville ha, hästen de försökte byta bort. Så kom den dagen, då jag skulle få rida henne. Jag såg fram emot det, tänkte att jag tar det som det kommer. Om det går åt fanders får det väl göra det.

Det var kärlek vid första ögonkastet. Hon var min, redan första sekunden. Min ridlärare sa att "det där är din häst, det syns. Hon är en häst för dig och ingen annan" Vi hade inte planerat att köpa häst så plötsligt, men mina föräldrar såg samma som jag kände. Hon skulle hem till oss, hon valde oss helt enkelt. Om vi inte funnit henne den dagen så hade hon gått till slakt. Så vi köpte henne för försäkringspengarna.

Ytterst få var glada för min och Majkas skull. Ridskole-elever och privatryttare såg ner på oss. Jag hade ju köpt en häst ifrån ridskolan och inte vilken häst som helst. Utan "dumma, obetydliga Majka". De hade bestämt sig, hon hatade att hoppa, gillade inte att ridas och var en ensamvarg.

Oj, vad de hade fel. Jag visste att jag hade en rejäl utmaning framför mig, Majka litade ine på någon. Det tog många månader innan vår relation var stark och starkare blev den. Majka älskade att hoppa, gick super-fint i dressyr och det viktigaste av allt - jag & hon var ett team, bästa vänner och spred glädje till varandra.

En dag tog vi föl på henne, då kom underbara Melroose som är så lik sin mor.

Ett år efter det var vi tyvärr tvungna att avliva Majka. Det absolut jobbigaste jag varit med om.




Det jag vill komma till iaf är att det spelar ingen roll hur mycket hästen kostar! Det viktiga är att kemin mellan er finns där och att du har råd med den. En dyr häst behöver inte vara en bra häst, likaså en billig. Så sluta fäst er vid priset och varför är ni så nyfikna egentligen?

Döm inte hästen efter håren ;)



Postat av: Anneli Johansson
Datum: 2012-01-24 Klockan: 16:02:41 | Kika in här: http://stallekekullen.blogg.se/

väldigt bra skrivit, håller med dig till fullo!!







Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?


Kommentar:

Hej! Trevligt att du hittat min blogg. Jag heter Julia och älskar djur, lakrits, fjärilar & klänningar. Min blogg kretsar mestadels runt min hund och häst. Men jag delar även med mig av mina tankar och min kreativitet. Hoppas du hittar något kul!

Melroose f. 07 (swb) e. Hip Hop 1045 ue. Astaire. Hon är en nyfiken tjej med stark personlighet! För att läsa mer om henne tryck på "om Melroose" i menyn.

Tindra f. 11 är en italiensk vinthund. Hon är en mycket kärleksfull och busig tjej! För att läsa mer om henne tryck på "om Tindra" i menyn.