Lektionen för Lisa 7/6-12

Datum: 2012-06-09 /18:41:58 / Melroose & Tindra /  

Nu ska jag berätta om lektionen i torsdags. Ni ska även få se en liten film!
Det var regnigt.. Men Melroose var på ett riktigt bra humör och skötte sig fint ändå. Hon var lite seg och motstridig i formen, men skötte sig verkligen bra!! :D Det är sådant som förbättras när hon orkar mer.

Vi jobbade med att få henne att acceptera min skänkel, finna sin egna balans, hitta rätt takt och få henne att arbeta rätt med hela kroppen.  Vi höll oss för det mesta på volten, skulle ställa Melroose och få henne att söka sig ner med nosen och upp med ryggen. Hon har en tendens att bli lite slingrig och slippa undan med bakbenen, så detta jobbade vi på. Tempot skulle hållas betydligt lägre än vad jag är van vid, detta för att M inte bara skulle pinna på. Utan vänta på mig, finna sin balans och få in en takt. När hon fann sin balans så skulle jag trycka på och få mer kraft i henne.

Sedan fick jag träna på att verkligen låta skänkeln vila, jag skulle lita på att hon inte får motorstopp trots att det är jobbigt. Om hon väl fick det skulle jag kicka till en gång för att väcke henne. Då ska hon dessutom lyssna direkt och inte gå emot min skänkel. M drog upp huvudet en del (det gör hon för att det är jobbigt att arbeta). För att hjälpa henne att gå i rätt form och balans, skulle jag ha en väldigt låg och ganska bred hand. Ha en jämn och konsekvent kontakt. När hon rycker upp med huvudet, ska jag bara krama lite och leda med tygeln så hon slappnar av igen.

En egenskap hos mig som ryttare är att jag har en väldigt mjuk och känslig hand, för känslig i det här läget. När jag tycker det känns som jag fipplar mycket så gör jag i stort sett ingenting. Så när jag kramade i tyglarna och ledde lite med tygeln när hon ryckte upp huvudet så gick det SUPER! Hon sökte sig ner igen och slappnade av. Samtidigt som jag ska komma åt ytterbakben för det är den som hon smiter undan med på volt. Vi galopperade inte så värst mycket, för det tycker M fortfarande är jobbigt. Speciellt på böjt spår.

Jag är så glad för Melroose gick verkligen underbart bra, tack vare Lisas hjälp! Nu har jag inte fått med allt, för det var så himla mycket jag och M lärde oss under denna timman. Ser fram emot nästa träning och OJ vad vi kommer utvecklas! Jag är som sagt stolt över M som höll sig såpass i skinnet och verkligen jobbade på för mig. Jag kan tyvärr inte säga att jag var duktig, för det tycker jag inte. Men Melroose är jag mer än nöjd med, mitt hjärtegryn. Tack bästa Lisa!

Saker att tänka på:
- Vila med skänkeln
- Ha en mycket låg hand
- Våga krama mer i tygeln
- Fatta galopp lugnt med en låg hand
- Ställningen i en hörnpassering
- Takten
- Träna övergångar

Första filmen syns det vad hon gör när det är jobbigt, andra filmen är mot slutet av lektionen. Då gick hon mycket mer avslappnat!





Postat av: Ellen S
Datum: 2012-06-15 Klockan: 08:47:49 | Kika in här: http://lnsjogren.blogg.se/

ser verkligen fint ut på filmerna :)

Svar: Tack så väldigt mycket!
Julia







Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?


Kommentar:

Hej! Trevligt att du hittat min blogg. Jag heter Julia och älskar djur, lakrits, fjärilar & klänningar. Min blogg kretsar mestadels runt min hund och häst. Men jag delar även med mig av mina tankar och min kreativitet. Hoppas du hittar något kul!

Melroose f. 07 (swb) e. Hip Hop 1045 ue. Astaire. Hon är en nyfiken tjej med stark personlighet! För att läsa mer om henne tryck på "om Melroose" i menyn.

Tindra f. 11 är en italiensk vinthund. Hon är en mycket kärleksfull och busig tjej! För att läsa mer om henne tryck på "om Tindra" i menyn.