Att ha skydd på hästen i hagen.

Datum: 2012-05-15 /20:06:19 / Allmänt /  

Melroose fick faktiskt ha skydd runt om och boots när vi släppte dem i gräshagen i söndags. Brukar inte ha det i hagen annars. Men det var tur att jag hade det, haha! Hon sprang och gjorde krumbukter. Hagen är ju stor dessutom! Syntes på skydden efteråt att de var välanvända. Jag är inte det minsta orolig att en annan häst ska skada henne, utan det är om hon skadar sig själv. Jag är hellre på den säkra sidan eftersom VARJE litet sår ger henne lymfangit.

Min åsikt om detta är alltså att jag tycker att man ska ha skydd på hästen i hagen om det verkligen behövs, utan att andra tycker man är fånig. Jag skulle aldrig få för mig att ha skydd på M jämnt och behandla henne som en porslinshäst. Det är faktiskt väldigt viktigt att hästen får vara häst!

Men som sagt det finns dem som väljer att ha det på sin häst av olika anledningar och jag skulle aldrig kritisera deras val, menar inte så. Utan detta är vad jag väljer och tycker. Det funkar bra för mig och min häst!

Jag tycker de som sätter sig på tvären och kritiserar ägare som väljer att ha skydd på sina hästar, borde tänka steget längre. Det finns väl en anledning till det, det är faktiskt inte din ensak. Den enda gången jag "lägger mig i" andras sätt att ha häst är om hästen plågas på ett eller annat sätt. Om inte ägaren sköter hästens välbefinnande som skötsel, mat, hovar osv. Ja, ni förstår!

För de som har skydd på sin häst är faktiskt väldigt mån om att hästen inte för skav, att skydden inte stör och att göra rent dem. Det är för mig INGET djurplågeri.

Men jag står fast vid att det finns en del hästägare som behandlar sin häst väl mycket som porslinshästar, men då är det så mycket mer än skydd i hagen. (Även om detta med skydd verkligen kan gå till överdrift). Vi kan förmänskliga våra hästar väl mycket ibland... Hästen behöver ju lära sig själv att hålla koll på sina ben.

Angående detta med att gå till överdrift med skydd så kan jag ta ett exempel: En kvinna som satte på sin häst lindor på alla fyra, plus boots runtom i boxen. Sedan hade hästen boots runtom, lindor på alla fyra + skydd runtom i hagen. Bara för att hästen inte ska skada sig..

Detta tycker jag är att verkligen gå till överdrift!

Detta är min åsikt om ämnet, vad tycker ni?




Postat av: Jenny
Datum: 2012-05-16 Klockan: 19:10:16 | Kika in här: http://islandstokan.bloggplatsen.se

Tja, så länge hästne inte besväras av skydden så spelar det väl ingen roll egentligen. Men jag är jäkligt glad att ajg hittills inte haft någon häst osm behövt skydd i hagen :p







Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?


Kommentar:

Hej! Trevligt att du hittat min blogg. Jag heter Julia och älskar djur, lakrits, fjärilar & klänningar. Min blogg kretsar mestadels runt min hund och häst. Men jag delar även med mig av mina tankar och min kreativitet. Hoppas du hittar något kul!

Melroose f. 07 (swb) e. Hip Hop 1045 ue. Astaire. Hon är en nyfiken tjej med stark personlighet! För att läsa mer om henne tryck på "om Melroose" i menyn.

Tindra f. 11 är en italiensk vinthund. Hon är en mycket kärleksfull och busig tjej! För att läsa mer om henne tryck på "om Tindra" i menyn.