Melroose tandläkarbesök.

Datum: 2012-05-08 /23:42:18 / Melroose & Tindra /  

M var duktig i transporten och var lugn när vi kom dit. Kikade lite omkring sig bara, ja hon tar saker med ro :)

Väl inne så skulle hon få lugnande, det blev en hel del sprutor innan det verkligen verkade. Som veterinären sa: "Hon är allt skarp i huvudet, kämpar emot för att inte bli trött." Haha, ja har man en envis häst så har man ;)
M hade blicken på veterinären i stort sett hela tiden tänkandes "Vad ska du göra nu för konstigheter? Vet inte riktigt vad jag tycker om det här alltså.."
Men det var verkligen inte så att M var bråkig, utan det krävdes en del för att hon skulle bli tillräckligt dåsig.

Väl till tänderna nu då; hon hade en del mycket vassa kanter... Dessa hade gett upphov till sår i munnen. Usch det gjorde ont i matte-hjärtat, kändes som mitt fel. Men vet sa att det har ingenting med mig att göra, utan detta var en vanlig unghästmun. (Vet ju det men får ändå dåligt samvete..)

Hon hade även en liten bit av en mjölktandskappa som pillades bort. Alla hennes tänder har växt upp, vissa inte helt men i stort sett. Några hade inte fått det hela skyddande emaljen än. Tänk jag hade ingen aning om att det funkade så! Sa till vet innan att jag vill se och lära mig, det tycker jag är viktigt men också intressant!

Ursäkta om texten blir rörig, men min hjärna är som sås har pluggat (analys, miljö och ekonomi) som en dåre.

Åter till Melroose mun. Längst bak, till höger i överkäken så var det en liten-liten vass prick som irriterat också. Den hade gjort så slemhinnan var något irriterad där. Utifrån sett så sitter detta strax bakom ganaschen, därav har M fått ont när hon ska gå i form..

Alla vassa kanter slipades ner och det avslutades med flourlack! Nu blir det remontgrimma med novabett ett tag framöver.

Hade med mig min ena pusselbit, Robban och han var fantastisk. Körde transporten och hjälpte mig. Tack! <3

Min älskade fina tjej, jag gör allt för dig.




Postat av: M_N Melinda
Datum: 2012-05-09 Klockan: 19:24:42 | Kika in här: http://munderstreckn.blogg.se/

ja, hästarnas munhälsa är ju så viktig!!



Postat av: Camilla- Äntligen tillbaka i bloggvärlden
Datum: 2012-05-09 Klockan: 21:52:54 | Kika in här: http://camillahastskotare.blogg.se/

Sv. Jag med :(



Postat av: Jenny
Datum: 2012-05-09 Klockan: 23:20:26 | Kika in här: http://islandstokan.bloggplatsen.se

Bra att allt gick bra!



SV: Ja, jag är också orolig, det känns inte alls bra just nu och ju mer jag stirrar på hennes mage och jämför med andra dräktiga ston desto säkrare blir jag på att det inte är något :S Magen har liksom inte "trillat ner" som den ska göra utan hon har magformen av en tunna, väldigt jämntjock, liksom.



Postat av: Carolina - Beridare på stall Assla
Datum: 2012-05-10 Klockan: 17:18:26 | Kika in här: http://asslatjejerna.se

Åh vad glad man blir i själen när hästen ändå beter sig som den bör beté sig :)



Postat av: M_N Melinda
Datum: 2012-05-10 Klockan: 19:48:13 | Kika in här: http://munderstreckn.blogg.se/

sv. japp (haha). ja, det var det och tack :D (vilken givande kommentar detta var xD)



Postat av: Jenny
Datum: 2012-05-10 Klockan: 20:54:52 | Kika in här: http://islandstokan.bloggplatsen.se

SV: Tack för din kommentar, jag blir lite mer hoppfull när jag hör om ston som fått föl trots att det inte alls synts på dem. Jag blir tokig av att inte veta liksom, men jag har bestämt att jag ska avvakta månaden ut och har det inte hänt något innan dess så tar jag ut veterinären då. Rósa mår ju bra i nuläget i alla fall.



På Eyja syntes det också tydligt att hon var dräktig, men det var å andra sidan inte hennes första föl heller... Knepigt det där :S



Postat av: Linda
Datum: 2012-05-11 Klockan: 15:51:35 | Kika in här: http://mittangsull.blogg.se/

Åh men vad skönt att du fick veta ändå att det faktiskt var tänderna! Jag hade nog tyckt det varit jobbigare om det inte varit tänderna för vad hade det varit då liksom?



Jag känner att jag missat lite här, även om jag kollar din blogg ofta men jag har haft så lite tid överhuvudtaget till internet, men du har skaffat en medryttare till Melrose?







Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?


Kommentar:

Hej! Trevligt att du hittat min blogg. Jag heter Julia och älskar djur, lakrits, fjärilar & klänningar. Min blogg kretsar mestadels runt min hund och häst. Men jag delar även med mig av mina tankar och min kreativitet. Hoppas du hittar något kul!

Melroose f. 07 (swb) e. Hip Hop 1045 ue. Astaire. Hon är en nyfiken tjej med stark personlighet! För att läsa mer om henne tryck på "om Melroose" i menyn.

Tindra f. 11 är en italiensk vinthund. Hon är en mycket kärleksfull och busig tjej! För att läsa mer om henne tryck på "om Tindra" i menyn.