Fråga om beris bettet

Datum: 2013-02-08 /14:52:41 / Melroose & Tindra /  

Jag fick en fråga av Jenny om det nya bettet, självklart kan jag svara på det!

På vilket sätt är det menat att det där bettet ska fungera? Jag är nyfiken

Bettet är gjort för känsliga hästar, mundelen är soft och flexig, nästan som ett novabett. Det har även tungfrihet. Man kan på många sätt säga att detta är som Nathe flippan-bettet.
Bettet blir olika skarpt beroende på var du sätter tygeln, ju längre ner desto skarpare. Jag gillar inte egentligen att använda ordet skarpt när det gäller detta bettet, då jag anser att det är väldigt snällt. Men det är så ni ska förstå.
Melroose har en känslig mun, så ett sånt här bett med mundel i stål eller ett pelham hade aldrig funkat. Allt är individuellt från häst till häst, M är en sån häst som har en komplicerad mun på flera olika sätt. Ni som följt oss länge vet vad jag menar.

Jag valde att testa detta, eftersom när jag galopperar på Melroose i skogen blir hon väldigt glad (minst sagt) hon sticker inte men blir väldigt stark. Jag vill att hon ska trivas och kunna ta en mjuk förhållning, i stället för att jag behöver seg-dra i henne... Detta bettet fungerar iaf väldigt bra, hon tar stöd och gillar det verkligen! Sen behöver jag inte seg-dra, så det får både tummen upp och hoven upp! :)

Det som inte syns på bilderna är att det finns även en liten nylonrem, som man fäster i de översta ringarna och spänner ovanför hakan typ. Den ska absolut inte spännas hårt, men lagom så bettet hålls stilla i munnen. Vi rider förresten inte på det väldigt ofta, om hon inte är super-het tar jag det anatomiskt tre-delade med ringar. Annars rider jag henne på ett tredelat sprenger! (Som också är nytt, men jag har inte lagt upp någon bild på det. Hoppas jag hinner det ikväll!)

Förresten så testade jag detta bettet i år, för Melroose blir 6 år så hon är mycket häst nu. (Ni skulle egentligen få testa sitta på bomben de dagar hon är elektrisk, haha! Hon växer och blir ett riktigt hett muskelpaket. Det är inte lätt ska ni veta, men kul om man gillar action ^^.) Rekommenderar ingen att stoppa in ett sånt här bett eller liknande i en yngre hästs mun, grundlydnaden ska sitta.

Hoppas du fått svar på din fråga. Bara att fråga om det är något mer ni undrar!




Postat av: Jenny
Datum: 2013-02-08 Klockan: 17:44:26 | Kika in här: http://islandstokan.bloggplatsen.se

Tackar för det utförliga svaret, nu är jag lite klokare! :)







Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?


Kommentar:

Hej! Trevligt att du hittat min blogg. Jag heter Julia och älskar djur, lakrits, fjärilar & klänningar. Min blogg kretsar mestadels runt min hund och häst. Men jag delar även med mig av mina tankar och min kreativitet. Hoppas du hittar något kul!

Melroose f. 07 (swb) e. Hip Hop 1045 ue. Astaire. Hon är en nyfiken tjej med stark personlighet! För att läsa mer om henne tryck på "om Melroose" i menyn.

Tindra f. 11 är en italiensk vinthund. Hon är en mycket kärleksfull och busig tjej! För att läsa mer om henne tryck på "om Tindra" i menyn.