Melroose svaghet

Datum: 2013-02-10 /14:45:16 / Melroose & Tindra /  

Melroose svaghet är hennes höger bakben. Det är inte lika starkt som resten av benen, därför undviker hon helst att "sätta sig" på det bakbenet. Därför är höger galoppen hennes svaga sida, hon tar gärna fel galopp och kryper ihop.

Jag känner att hon inte orkar bära mig till 100 % i höger galopp. Därför tänker jag börja med att longera på lätt inspänning 1/veckan. Med fokus på galoppen! Jag vet att hon trivs med longering, så nu hoppas vi på resultat. Självklart nöter jag inte länge. Vi håller oss inte heller på samma volt, utan man kan kalla det töm-longering!

Vill ju ha en liksidig, hållbar och glad häst!




Postat av: Maja
Datum: 2013-02-10 Klockan: 18:53:20 | Kika in här: http://confessionsofanequestrienne.blogg.se

Den absolut bästa övningen för ett sådant problem är förvän-förvänd-galopp! =D
Alltså att di rider i högervarvet i förvänd galopp med ställer och formar inåt, tänker framdelen in och bakdelen ut och verkligen jobbar henne för innerskänkeln!

Jag fick göra det med min förra häst och det var verkligen så jobbigt att jag grät i början av ren uppgivenhet! Men, sen började det fungera!
Jag har gjort samma sak med alla hästar jag suttit på som har svårt att riktigt komma under sig med ett eller båda bak, och även om det är döden i början så är det verkligen värt det.
Bästa rakriktande övningen som finns =D
(genererar grymt mycket power sen när man kan väva in ordentlig samling i det hela)

På Nelly behöver jag inte sådana övningar, hon trampar ju snarare under sig FÖR mycket och behöver gå på mer fram för att inte stanna upp fullständigt x) Hon är heller inte tillräckligt lydig för så pass ansträngande övningar, hon slutar ju fortfarande när hon tycker att det är tillräckligt bra även om jag så sitter och ponnysparkar, haha!
Tokhästar vi har xD

Svar: Stort TACK för din kommentar! Ska verkligen träna på det, du är alltid så klok! :)Haha, ja våra tjejer har allt sina små saker för sig ;D
Julia



Postat av: Anonym
Datum: 2013-02-10 Klockan: 19:48:37 |

Innan du pressar hästen till något som hon kanske inte klarar av, borde du nog köra henne till en veterinär som får utreda problemet med hennes bakben. Hästar visar ofta inte ovilja utan anledning, utan det beror ofta på smärta eller någon form av begränsning. Mitt råd till dig är att kolla upp det så snart som möjligt då det bara kan bli värre om du väntar. Sätt hästen i första hand och inte din träning.



Postat av: Anonym
Datum: 2013-02-10 Klockan: 20:18:38 |

Den som kan hästar vet att de liksom människor har en svag sida, det betyder inte att det är skadligt ! något man kan stärka upp.
Om denna hästen skulle vara skadad skulle andra tecken finnas också !! Så läs hela bloggen så förstår man.



Postat av: Matilda Almquist
Datum: 2013-02-12 Klockan: 13:53:47 | Kika in här: http://matiildaalmquist.blogg.se/

Fin blogg :)







Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?


Kommentar:

Hej! Trevligt att du hittat min blogg. Jag heter Julia och älskar djur, lakrits, fjärilar & klänningar. Min blogg kretsar mestadels runt min hund och häst. Men jag delar även med mig av mina tankar och min kreativitet. Hoppas du hittar något kul!

Melroose f. 07 (swb) e. Hip Hop 1045 ue. Astaire. Hon är en nyfiken tjej med stark personlighet! För att läsa mer om henne tryck på "om Melroose" i menyn.

Tindra f. 11 är en italiensk vinthund. Hon är en mycket kärleksfull och busig tjej! För att läsa mer om henne tryck på "om Tindra" i menyn.