Liten vs stor hund

Datum: 2013-01-18 /13:38:05 / Melroose & Tindra /  
Jag tänker på detta med att det är delat mellan stor och liten hund. Jag stöter ofta på folk med stora hundar som aldrig skulle kunna tänka sig att ha en liten hund. Endast pga storleken, inte något annat. Jag tycker man borde tänka längre än näsan räcker. Fine, man har olika smak det kan jag förstå. Man kanske fastnar för en viss ras, som jag har gjort med italienare. Men det är inte okej att kalla Tindra för lilla råttan nedlåtande och klappa på din stora hund samtidigt som du säger "detta är en riktig hund."
 
 
JAG FÖRSTÅR INTE......... Vi är ju hundmänniskor båda två, varför inte lära sig lite mer om varandras hundar eller dela glädjen i att ha hund. Vi har ju faktiskt något gemensamt. Min hund går på alla fyra, kissar, bajsar, luktar, skäller, gnyr, busar och myser som hundar gör. Så tro det eller ej hon är en hund! *ironi* 
 
Jag är van vid att folk säger allt möjligt om Tindra. De flesta brukar dock tycka hon är så söt! Men jag tar inte åt mig för jag tycker Tindra är den vackraste vovven som finns. Men vissa gånger kan jag inte riktigt förstå. Varför ens säga något?
 
Det kan iaf sätta en tankeställare i mitt huvud. Varför är det okej att kalla min hund en råtta bara för att hon är liten? Jag menar jag går inte fram till en amstaff eller pitbull och kallar den gris. (Det är många som tycker de ser ut som grisar, inte jag dock.) Folk i allmänhet gör inte det. Men bara för att Tindra är en liten hund säger folk "lilla råttan". Det är även många chihuahuar som kallas råtta. De anser att små hundar är råttor. De ska vara rejält och bastant, då är de en "riktig hund."
 
Bara för att jag tycker såhär så blundar jag inte heller för det faktum att dvärghundar kan vara ouppfostrade. Men om vi likaväl ska ha den fördomen att: Alla små hundar är bjäbbiga, bortskämda dammtussar. Så kan vi ha fördomen: Att alla Amstaff/pitbull/rottweiler/Ambull/osv är livsfarliga kamphundar. Du ser det är inte hållbart!
 
Som sagt om du kallar min hund  för en ful råtta så blir jag inte arg, du får tycka vad du vill och jag har annat viktigare att lägga min energi på. Men jag tycker inte det är okej. Åter igen varför ens säga något? Jag har inte frågat om du tycker min hund är fin. Du behöver inte slänga ut dig något om du ser min hund och tycker något negativt. Likväl som om du tycker något positivt behöver du inte säga det heller, om inte du vill. Men skillnaden är ju självklar, jag blir glad om någon tycker min hund är söt och lyssnar inte om någon tycker min hund är ful.
 
Det var som en person sa till mig för några veckor sedan efter att ha sett mig ute på promenad med min hund. Jag kommer utan hund och då säger personen:
-  Jag gillar inte såna hundar som du har. Den var så mager, som att den ska gå av och tycker de är fula. Jag hade aldrig kunnat ha en sån. Liten bjäbbig sak.
Varav jag svarar:
- Man får tycka som man vill.
Personen frågar:
- Vad är det för ras?
Jag svarar:
- Italiensk vinthund
Personen ser då väldigt förvirrad ut, den har aldrig hört talas om rasen förut och kopplar inte heller att vinthundar är smala hundar. De har sån kroppsform. Personen såg den bara som en liten jobbig hund.
 
Här reagerar jag, jag har inte frågat om personens åsikt. Men personen tycker uppenbarligen det är okej att säga att någons djur är fult. Ska jag säga till folk då "Tycker faktiskt ditt barn är fult" ?!
Nej, precis det gör man ju inte. Å Tindra är för mig som mitt barn, det blir helt enkelt att jag tappar en del respekt för personen i fråga.
 
Bör tilläggas att den italienska vinthunden räknas inte ens till dvärghundar. (De som många människor ser som bjäbbiga och ouppfostrade). De räknas till vinthundar.
 
Sen kan vi börja prata om detta med kläder på hund. Men det får vi ta i ett eget inlägg. Nu fick jag ventilerat mig lite, tack och hej!
 
 
 



Postat av: Lisa
Datum: 2013-01-18 Klockan: 14:33:05 | Kika in här: http://www.creationsbylis.se/

Ville bara säga att jag tycker hon är fantastiskt vacker :) Är så sugen på att själv skaffa mig en...men än så länge är jag bara i funderignsstadiet :)

Ha en gó helg!

Svar: Åh, tack!! Skaffa en säger jag! ;D om det är något du undrar om rasen är det bara att fråga. Tack, detsamma!
Julia



Postat av: Sandra
Datum: 2013-01-18 Klockan: 16:37:49 | Kika in här: http://ovidesmilton.blogg.se

Helt rätt Julia, du vet ju själv att jag är van med både "stora" och små hundar. Men jag vet inte hur många gånger Tingis har blivit kallad råttan och folk som sagt att jag äntligen skaffade en riktigt hund när jag skaffade Nemo. Tindra är en otroligt charmig hund, framförallt när hon börjat lita på en :)

Svar: Tingis är verkligen ett riktigt charmtroll! Kan tänka mig att folk sagt så, verkligen trist... Tack, ja hon behöver verkligen lita på en. Dig gillar hon verkligen!
Julia



Postat av: Ida
Datum: 2013-01-27 Klockan: 16:19:01 | Kika in här: http://www.volvoloveeer.blogg.se

Precis! Jag har en grand danois och en schäfer men kan tänka mig en liten hund, men bara för de kan jag inte tänka mig vilken liten ras som helst, man vet ju vad man gillar för sorts hundar liksom!
Men ändå kan jag inte låta bli och tycka att de stora raserna känns mer som en "riktig" hund å inte en kattunge/marsvin i koppel :P

//Ida...
www.volvoloveeer.blogg.se

Svar: Precis! Man fastnar ändå för en viss hund, det är ju så. Som jag har verkligen fastnat för italiensk vinthund. Man gillar ju olika :) Bara störande med folk som ska klanka ner på de som inte är i deras smak...
Julia







Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?


Kommentar:

Hej! Trevligt att du hittat min blogg. Jag heter Julia och älskar djur, lakrits, fjärilar & klänningar. Min blogg kretsar mestadels runt min hund och häst. Men jag delar även med mig av mina tankar och min kreativitet. Hoppas du hittar något kul!

Melroose f. 07 (swb) e. Hip Hop 1045 ue. Astaire. Hon är en nyfiken tjej med stark personlighet! För att läsa mer om henne tryck på "om Melroose" i menyn.

Tindra f. 11 är en italiensk vinthund. Hon är en mycket kärleksfull och busig tjej! För att läsa mer om henne tryck på "om Tindra" i menyn.