Ambitiös häst!

Datum: 2013-05-14 /19:48:25 / Melroose & Tindra /  

Idag red jag ett tufft dressyrpass på Melroose i paddocken. Vi tränade på tempoväxlingar, halter och korta o länga steget.

Jag gjorde en övning där vi travade på en volt, halva volten kortade jag henne så mycket det bara gick (hon trampade nästan på stället DUUKTIG!), sedan gjorde jag en halt, räknade till 6 och sedan direkt fram i en kvick trav, ville få ett längre steg halva volten för att sedan korta igen. Bytte varv i mellan åt, när jag bytte flyttade jag henne lite för skänkeln. Hon kändes väldigt fin och blev väldigt mjuk av denna övning.

Sedan jobbade jag lite med galoppen. Lät henne rulla på ett par varv. Tog sedan upp stigbyglarna och gick in på en volt. Minskade och förstorade volten, samlade henne så mycket som möjligt när jag minskade volten. Hennes förmåga att samla galoppen har verkligen förbättrats, hon har aldrig kunnat samla sig såhär mycket. LYCKA! Jag måste ge henne mycket stöd i galoppen fortfarande, för att hon ska orka bära upp sig riktigt bra. Men hon blir starkare hela tiden!

När jag rider Melroose nöter jag aldrig en övning för länge. Tar t.ex. ut henne på spåret i mellan, rider snett igenom eller ger henne en skritt-paus. Dels för att hon behöver omväxling för att inte bli uttråkad, men också för att minska mjölksyra.

Melroose var iaf väldigt fin idag! Hon var samarbetsvillig och ambitiös. Älskade häst <3 Jag jobbade på väldigt bra också ;) Red större delen av passet utan stigbyglar.




Postat av: Jenny
Datum: 2013-05-15 Klockan: 15:12:39 | Kika in här: http://videungens.wordpress.com/

Tycker det låter som att du har ett bra träningsupplägg! Den där travövningen låter intressant, jag tror jag ska försöka mig på det, eller i alla fall nått liknande, med Rósa, vi jobbar ju mycket med traven just nu och den behöver förbättras och bli mer taktren.

Hur som helst låter det ju som att Melroose var riktigt duktig!

SV: Haha, det kan man lugnt säga! Det har aldrig rådit brist på åsikter hos den hästen :p

Ja, lite kattfärger kanske jag borde förklara närmare, får se om jag sammanfogar ett sådant inlägg längre fram :)

Konstigt att du inte kan se filmen, funkar den fortfarande inte för dig? Ingen annan har sagt något om att den inte skulle funka så jag vet inte vad det kan vara :S







Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?


Kommentar:

Hej! Trevligt att du hittat min blogg. Jag heter Julia och älskar djur, lakrits, fjärilar & klänningar. Min blogg kretsar mestadels runt min hund och häst. Men jag delar även med mig av mina tankar och min kreativitet. Hoppas du hittar något kul!

Melroose f. 07 (swb) e. Hip Hop 1045 ue. Astaire. Hon är en nyfiken tjej med stark personlighet! För att läsa mer om henne tryck på "om Melroose" i menyn.

Tindra f. 11 är en italiensk vinthund. Hon är en mycket kärleksfull och busig tjej! För att läsa mer om henne tryck på "om Tindra" i menyn.