Melroose torsdag-söndag

Datum: 2013-09-23 /00:02:45 / Melroose & Tindra /  
Torsdag: I torsdags red jag och Melroose ut med Evelina och Rebell. Ritten var verkligen fulländad. Vi var ute iaf i 1 och 1/2 timma. Först en lång bit o skogen, mycket uppför och mycket lyfta på benen för hästarna. Sen kom vi ut på "förbjudna vägen" där galopperade vi massor och riktigt snabbt! Melroose var så lycklig, hon var verkligen i sitt esse. Å jag älskar att galoppera snabbt, bara stå i lätt sits, släppa kontrollen och flyga fram. Rebell hade aldrig galopperat så snabbt, så han blev allt taggad av Melroose - kul! Galoppträning utomhus är verkligen underskattat. Speciellt bra är det om man låter hästen sträcka ut sig ordentligt, galoppera på genom hela kroppen med mycket tryck bakifrån. Detta ger inte bara kondition, utan grymma muskler i rygg och bakdel. Bästa tipset från coachen ;)



Melroose kliar sig ordentligt mot Rebells rumpa, hihi 

Fredag: Idag vilade M helt, eftersom vi var och hämtade Fiona.

Lördag: Det blev ännu en uteritt med sällskap av Evelina och Rebell. Underbart! Idag fick vi även med min fina mor på promenad + Evelinas hund och Tindra lösa. Hundarna var helt överlyckliga. Som Tindra sprang! Det värmer i hjärtat att se. Iaf så blev det både skritt, trav och lite galopp. Melroose är för rolig, för hon tycker det är så kul att vara ute i skogen att hon vill rida mer. Hon vill inte gå hemåt, utan försöker svänga av lite varstans. Hon är nämligen alltid lite i sin egna lilla värld i början av en ridtur, sen vaknar hon till liv och blir elektrisk och pigg. Då rantar hon, har svårt att stå still och vill bara framåt. Helst i full fart! Så jag utmanade henne och passade på att träna. Jag gjorde halt, väntade tills hon stod helt stilla, fokuserade på mig - sen travade jag fram i ett friskt tempo. Sen jag gjorde jag halt osv. Uppdaterade det om och om igen, tills hon hade full fokus på mig. Det glada och pigga i henne försvann inte bara för det, utan jag fick kontroll över det. Hon gick i en otroligt fin form när jag gjorde detta, skulle haft någon som filmade. För MUMS! Hon är bra snygg, speciellt när hon hettar upp sig så. Min bästa <3


Matte ge mig ett föl!!

Söndag: Idag fick Melroose sig en liten promenad + massa pyssel. <3 Jag skulle egentligen ridit, men det blev ändrade planer. Dessutom har ju M gått super-bra denna veckan. Kan inte vara mer nöjd. Jag är så nöjd och lycklig att det inte går att beskriva med ord. Världens finaste häst, vad jag älskar dig. Tänk att jag var med när du föddes, min stjärna. 






Postat av: Jenny
Datum: 2013-09-23 Klockan: 15:47:55 | Kika in här: http://videungens.wordpress.com/

Rósa tar tacksamt emot det tipset om galoppträning, vare sig hennes matte vill eller inte ;)

Verkar som ni haft en riktigt bra vecka, roligt att läsa om! Kul att hon är så positiv till att vara ute att hon helst inte vill gå hem igen, den inställningen får man ta tillvara på och göra något med i träningen, för min del blir det mest träning på hemvägen när Rósa är pigg och vill hem, på bortåtvägen krävs det mer övertalning :p







Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?


Kommentar:

Hej! Trevligt att du hittat min blogg. Jag heter Julia och älskar djur, lakrits, fjärilar & klänningar. Min blogg kretsar mestadels runt min hund och häst. Men jag delar även med mig av mina tankar och min kreativitet. Hoppas du hittar något kul!

Melroose f. 07 (swb) e. Hip Hop 1045 ue. Astaire. Hon är en nyfiken tjej med stark personlighet! För att läsa mer om henne tryck på "om Melroose" i menyn.

Tindra f. 11 är en italiensk vinthund. Hon är en mycket kärleksfull och busig tjej! För att läsa mer om henne tryck på "om Tindra" i menyn.