Bockande häst = olydig?

Datum: 2012-12-26 /21:55:14 / Melroose & Tindra /  

Som ni vet så är min unghäst en glad tjej! Detta uttrycker hon gärna med hela sin kropp. Samtidigt har hon full kontroll över sin kropp och lyssnar på mig. När jag longerar/tränar lydnad utan inspänning så är hon så lycklig! Då bockar och brallar hon mer än gärna! Men hon kan även vara lugn som en filbunke.

Jag läste iaf just en diskussion om att longera en bockande häst. De tyckte alltså att man skulle undvika det helt. För hästen är bara olydig.

Jag kan medge att jag blir lite irriterad. Är verkligen folk så trångsynta? Inget illa menat, alla får ha sina åsikter. Men häst-människor ska vara så himla snabba på att tycka och tänka om andra. Varför denna besserwisser-het?

De ansåg även att om man skulle åka av pga av en bockande häst, för att det smittar av sig på deras häst. Så är det ägaren till den bockande hästens FEL. Då hade den som flugit av blivit arg.

Jag kan bara tala för mig själv och om någon annan rider i paddocken så hör jag mig för om jag kan longera. Om det är tex stallägaren som rider sin unghäst eller någon jag inte känner (en granne tex). Annars vet jag att det är okej. Detsamma som det är okej för dem att longera om jag rider. Men om jag är i paddocken först och longerar min busa och någon kommer in och rider. Å sedan skulle klaga på att min häst smittar av sig på hens. Då skulle jag faktiskt känna "skämtar hen?!" Detta har ej hänt mig men tydligen kan det hända.

Min häst är mycket känslig och busighet smittar av sig direkt på henne. Jag skulle aldrig få för mig att bli arg på någon annan för det. Ansvaret är ju mitt vad min häst gör. Om jag tycker hon brallar loss för mycket så tar jag kontroll över situationen direkt. Hon ska lyssna på mig trots glädje och energi, å det gör hon!

Det jag vill säga med allt detta är iaf: Var inte för snabba med att tycka och döma, hästar kan faktiskt bralla av ren glädje!

Vad tänker ni om detta? Vill väldigt gärna veta, håller ni med mig eller inte? Jag lovar jag kommer inte äta upp er :)




Postat av: Jkmessi
Datum: 2012-12-26 Klockan: 22:46:47 | Kika in här: http://jkmessi.blogg.se

Vissa hästmänniskor kan va väldigt knepiga ;) Men jag håller med dig. Hästar bockar faktiskt oftast av glädje sen kan dem ju va lite busiga oxå ;)

Svar: Ja, vissa hästfolk alltså..
Julia



Postat av: L a m i a s . s e
Datum: 2012-12-26 Klockan: 22:49:42 | Kika in här: http://lamias.se

Håller med dig, visst om hästen är helt galen och skenar omkring medan den bockar, då kan man anpassa och rida när det inte är fullt i ridhuset, men om man har en häst som påverkas sååå mycket att den själv blir knäpp när någon annan häst sparkar bakut en gång har man nog lika mycket att jobba på själv med sin häst.

Svar: Kunde inte sagt det bättre själv!
Julia



Postat av: Sofie
Datum: 2012-12-26 Klockan: 22:58:58 | Kika in här: http://sofiejansson.blogg.se

Jag håller med dig! Jag har ridit och tävlat en ponny det här året som gärna börjar bralla och bocka, framförallt när man longerar. (Vilket dock har gjort att jag knappt vågar longera henne ifall hon skulle få för sig att dra ;)) Vi har bara sett det positivt, att vi har jobbat med en frisk och kry häst som tycker att det är kul att arbeta! :)

Svar: Ja, men precis. Bara man har kontroll över det, så det inte går överstyr.
Julia



Postat av: Linda
Datum: 2012-12-26 Klockan: 23:14:15 | Kika in här: http://www.mittangsull.blogg.se

Ska se här först om jag fattat dig rätt :)

Jag blir bara glad om Fifa bockar lite, bockning för henne är av ren glädje och hyss. Är hon däremot tjurig och vrång kan hon kicka, frysa i backen eller göra nått konstigt hopp med bakbenen, så jag känner direkt vad hennes krumbukter grundar sig i.

Att en häst bockar kan betyda många saker, det är så individuellt och situationsbundet, jag tycker hästen får bocka av glädje med måtta, kanske inte bocka igenom sig hela passet för då skulle det nog kunna sluta med bockningar som en väg i fuskande.

Däremot tycker jag det är tråkigt när folk tillrättavisar hästar varenda gång de visar glädje och bockar någon gång. Antingen så förstår ryttaren inte hästen, eller så är det en tämligen tråkig människa som inte kan unna hästen bus, ELLER så är det en rädd och osäker ryttare, tror det sista matchar bra in på de flesta kanske. Skulle hästen däremot bocka av ren tjurighet eller dominans - absolut där måste man ju göra något åt saken för det kan bli jädrigt jobbigt med en häst som bara flyger i luften vid varje ridtillfälle.

Att hästarna sedan skulle smitta av sig på varandra, JA i hagen, varför inte? Bus är alltid roligt, men alltså..i paddocken, hmm jag själv har aldrig varit med om det, min häst skiter fullständigt i vad de andra hästarna gör för hon har KOLL på Mig OCH det vi GÖR. Ska man dela paddock eller rida tillsammans med andra så får man ju också räkna med det ena och det andra, jag skulle hellre vilja säga att det är upp till var och en hur sin häst reagerar. Skulle min häst bli busig av att en annan häst studsar bredvid är väl det upp till mig att få min hästs fokus på ridningen istället och lyssna på mig som sin ryttare, eller så får jag väl rida därifrån då. Vill man ha en sån lydig och lyhörd häst som möjligt så skulle jag nog utsätta den för det mesta, jag tror man gör sig en mottjänst av att "fly" från det "jobbiga" "läskiga"

Svar: Du är alltid lika klok!
Julia



Postat av: Linda
Datum: 2012-12-26 Klockan: 23:14:41 | Kika in här: http://www.mittangsull.blogg.se

Sv: Jag skulle gärna vilja träffa dig med, du verkar så go med fötterna på jorden :)



Postat av: Maja
Datum: 2012-12-27 Klockan: 16:47:37 | Kika in här: http://confessionsofanequestrienne.blogg.se

Jag blir JÄTTEGLAD när Nelly busar och bockar!
Hon har ju alltid varit så lugn och seg även om hon är unghäst, så de gånger hon verkligen brallar till blir jag helt lycklig eftersom jag känner att HIN ÄR LYCKLIG!
Jag tycker nästan det är lika illa att bestraffa unghästar för att bralla som att bestraffa barn för att leka, så länge de gör det för bus/glädje. Det är klart de inte "leker" på ett människo-sätt, de leker på ett häst-sätt och det måste de få göra =)

Svar: Haha, härligt! Ja, men precis! Såna människor ska inte handskas med unghästar...
Julia



Postat av: Ida
Datum: 2012-12-27 Klockan: 19:45:03 | Kika in här: http://gartunarider.blogg.se

Min häst brukar också bocka av glädje! :)

Svar: Härligt! :D
Julia



Postat av: Anonym
Datum: 2012-12-28 Klockan: 18:32:14 |

Om man rider med flera samtidigt så hör det till att vad som helst kan hända,busighet kan smitta av sig.. men en välriden häst har oftast fokus på ryttaren oavsett vad som händer runtomkring, givetvis kan unghästar vara ett undantag med sitt i bland "barnsliga" sinneslag.

Svar: Ja, men precis. Vad kloka ni är allihopa!
Julia



Postat av: Sandra
Datum: 2012-12-28 Klockan: 21:33:02 | Kika in här: http://aylen.blogg.se

Håller helt klart med dig. Tyvärr tycker jag att det är mer och mer som blir "illa" i andras ögon. Ibland får man knappt sko hästen utan att man blir klassad som djurplågare.

Svar: Precis!!
Julia



Postat av: Frida Holgersson
Datum: 2012-12-28 Klockan: 21:38:22 | Kika in här: http://ryttarefrida.blogg.se

Jag måste faktiskt säga att jag verkligen håller med dig! Tycker man att det är någon annans fel att ens häst slänger av en pga en sådan sak tycker jag nog att man har en väldigt förvrängd verklighetsuppfattning.

Hästar är flockdjur, de påverkas av varandra. Självklart kan en lugn häst förvandlas till en busig om det är en annan häst i närheten som busar - men det kan ju även vara andra hållet också. Tycker precis som du, att människor ska tänka sig för lite innan de uttalar sig om vissa saker.

Svar: WORD!
Julia



Postat av: anni
Datum: 2013-01-13 Klockan: 19:52:52 | Kika in här: http://anniis.blogg.se

Jag tror man kan se det från två olika vinklar.. Jag har själv råkat ut för när jag rider att någon kommit in och longerat sin häst, som skuttar o bockar och har sig. Har själv en känslig häst som snappar upp allt sånt. Det slutade med att jag hade en hispig häst, det berodde dock inte mycket på att hästen som longerades betedde sig som han gjorde, utan för att ägaren skrek och smackade om vartanat så det ekade i hela ridhuset. Om man har en häst som beter sig så samtidigt som ett annat ekipage är där, så får man endå tänka på att inte skrika och använda sig av för höga toner. Denna person stälde sig dessutom i mitten av ridhuset så vi kunde inte hålla oss på varsen halva tills hennes häst lugnat ner sig. Annars har jag absolut inget emot att det skulle uppstå lite "problem" :) I.o.m att min häst också får för sig att göra så ibland. Då brukar jag mest bara skratta, prroa lite smått och stå o titta tills det lugnat ner sig lite ;) Precis som du frågar jag också om det e ok trots att min häst kan bralla :) Ren vett och etiket enligt mig.

sv: Hon tackar så mycket! :)

Svar: Att skrika och stoja ska man liksom aldrig gör runt hästar anser jag! Det var även fel av henne att ställa sig i mitten... Du hanterar det bra iaf, låter det som :)
Julia







Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?


Kommentar:

Hej! Trevligt att du hittat min blogg. Jag heter Julia och älskar djur, lakrits, fjärilar & klänningar. Min blogg kretsar mestadels runt min hund och häst. Men jag delar även med mig av mina tankar och min kreativitet. Hoppas du hittar något kul!

Melroose f. 07 (swb) e. Hip Hop 1045 ue. Astaire. Hon är en nyfiken tjej med stark personlighet! För att läsa mer om henne tryck på "om Melroose" i menyn.

Tindra f. 11 är en italiensk vinthund. Hon är en mycket kärleksfull och busig tjej! För att läsa mer om henne tryck på "om Tindra" i menyn.