Hästlista

Datum: 2011-08-24 /15:00:00 / Melroose & Tindra /  

Vad heter hästen? Melroose
vad heter dens mamma? Majka
vad heter dens pappa? Hip Hop 1045
Tycker du den har ett fint namn eller vill du att den ska heta något annat? Ja, vill inte ändra.
Vad kallar du hästen? Mellis, M, Melroosen.
Vad kallar andra hästen? Mellis oftast
Hur gammal är den? 4 år
Vilket år/månad/dag föddes den? Hon är född den 8 maj 2007
Vilken färg har den? Kanelbrun typ
Har den några tecken? Skjuten stjärn och lite vitt på en bakkota.
Hur hög i mankhöjden? Just nu ca. 163
Är det ett sto/valack/hingst? Sto
Vem red in/utbildade hästen? Jag och hon är fortfarande under utbildning!



våren 2011



Har den haft föl? Nej, men ska ta föl på henne i framtiden
Vad heter fölen? Det är bestämt att den kommer heta något på M iaf.
När fick den den/dem?


Är hästen bra på dressyr med rätt ryttare?
Japp
Hur är den i skritten? Skritten är ganska kort och långsam på ridbanan. Den behöver stärkas! Men på uteritt är den pigg och framåt.
Hur är den i traven? Bra trav, lätt för att länga och samla. Men som sagt hon är fortfarande under utbildning så traven behöver stärkas.
Hur är den i galoppen? Galoppen är hennes starkaste gångart, den är rund med mycket luft under sig.
Kan den skänkelvikningar? Japp
Kan den öppna/sluta? lite öppna än så länge.
Kan den galoppombyten? Nej
Är hästen pigg?
Om jag säger såhär hon är väldigt känslig och framåt. Men på ridbanan anstränger hon sig inte mer än vad hon behöver! Hon är absolut inte seg.
Är hästen trög? verkligen inte.
Är hästen stark? Nej
Är hästen het? I terränghoppning är hon det och även innan vi ska iväg på uteritt.
Bockar den? Japp
Har du bockat med den? japp
Stegrar den? Hon kan lätta lite fram om hon inte har tålamod att vänta, tex när vi ska rida ut och jag väntar in de andra.
Har du stegrat med den? Alltså hon stegrar inte, men som sagt lättar lite fram.
Sparkar den bakut? Japp, dock inte lika ofta nu längre.
Har du sparkat bakut med den? Japp
Skenar den ofta med dig/andra? Nej, hon har aldrig skenat.
Har du skenat på den? Nej
Är den tittig? Nej, men vissa dagar är hon lite "unghäst-fjollig" :P
Har du badat tillsammans med den?
 Nej, vi har inte tillgång till det :(
Har ni hoppat tillsammans? Japp
Har ni galopperat på en äng tillsammans? Nej



tidig sommar 2011

Hoppar hästen bra? Ja!
Gillar den att hoppa? japp
Har den bra hoppteknik? japp
Hur högt brukar du hoppa med den?
Inte högt, pga av åldern. Hon har löshoppats högre.
Hur ofta hoppar du den? Lite olika
Hur är den när den rids ut? Framåt, nyfiken, trygg och glad.
Tycker den att det är kul? Verkligen!
Blir den piggare eller trögare än på banan när ni rider ut? Piggare
Står hästen i box? Ja, fast just nu dygnet runt i sommarhage.
Går hästen på lösdrift? Nej, men det finns lösdrift i stallet. Tanken var att hon skulle gå där, men hon tappade för mycket i hull. De andra är mycket lättfödda, så hon får stå i box på natten och äta lite extra!
Hur mycket och vad äter hästen? På sommaren; gräs, en skopa hippo grow efter ridning, 2-3 dl lin, 1 dl mineraler, 1 skopa betfor + morötter. resten av året; ca. 10-12kg hö, en skopa hippo grow , ca. 2 skopor lucern , 2-3 dl lin, 1 dl mineraler och 1 dl foderkalk om dagen. (ibland betfor) 
Går den i hagen varje dag? självklart.
I en stor eller liten hage? Stor!
Hur länge går den ute per dag? Hon släpps ut mellan 6-8 och tas in mellan 21.00-23.00 
Gillar den att vara ute i hagen? Ja!
Har den vindskydd i hagen? de kan gå in i lösdriften.

Hur ofta rids hästen? 4 dagar i veckan (varav en är tömkörning)
När den tränas vad gör ni då? Dressyr, uteritt, terränghoppnin, tömkörning och markarbete.
Vad gör ni när hästen inte rids när den t.ex har vilodag? Vissa dagar får hon "bara vara häst", kollar till henne i hagen o så, medans vissa dagar myser vi bara. Borstar, strechar, gör NH osv.
Borstar du hästen före och efter ridningen? Japp
Om hästen blir svettig svampar/spolar du av den då? Japp
Hur länge brukar ni rida varje gång? 30 min - 1 h (ibland längre på uteritter)
Hur tycker du att man ska rida för att klara av hästen? Konsekvent, lugn, 100 % fokuserad, envis och en jäkla massa kämparglöd!
Är det en svår eller lätt riden häst? Svår, fast en nybörjare kan rida henne kravlöst. (i skritt och i trav om du kan rida lätt) Både för din egen skull och Melroose, hon är väldigt känslig!
Är hästen ridskolehäst eller privathäst? Privathäst



sommar 2011


Vem äger hästen?
Jag
Vad har du för relation till hästen, t.ex. fodervärd, halvfodervärd, hyrryttare, skötare, medryttare? Ägare
Hur länge har du ridit/ tagit hand om hästen? Sen hon föddes.
Hur länge tror du att du kommer fortsätta med just den hästen? Hela hennes liv :)
Vad har ni för mål i år? Att bli ett team, M ska gå i balans i alla gångarter, hoppa en bana och allmänt bli i bättre form. Fortsätta med utbildningen helt enkelt!
Har ni nått några av dom redan? Ja, delvis.
Rider du privatlektioner på den? Japp
Hur ofta? Ungefär varannan/var 3:e vecka
För vem? Åsa foglé
Hur länge håller den lektionen på? 40 min - 1 h

Är hästen snäll i stallet?
Verkligen!
Kan hästen stå lös i stallet? Ja, fast när jag sadlar och gör i ordning vill jag ha henne fastbunden. Hon är ju så nyfiken på allt :P
Måste hästen vara uppbunden? Både ja och nej.
Håller du på med den i boxen eller i stallgången? Både och, för det mesta i stallgången.



hösten 2010

Vad har den för sadel/sadlar?
En trainers proffesional hoppsadel
Vad har den för benskyd/benlindor just nu? Hon har jacson skydd - kotskydd och senskydd, ett par lädersenskydd med fårull, boots, lindor från hansbo, ullared, börjes och equiline.
Vad har den för bett just nu? 3-delat med fasta ringar, hackamore, novabett och vanligt rakt med fasta ringar.
Vad har den för täcken just nu? flera täcken, men inget jag använder just nu. I så fall sverigetäcket som jag säter på när hon är blöt.
Tror du att hästen gillar dig?
Japp.
Gillar du hästen? Jag älskar henne!
Nämn minst 2 saker som är - med hästen: Hon kan vara en riktig bitch. (Bara en sak jag vet, men det är det enda negativa med henne)
Nämn minst 2 saker som är + med hästen: Hon är trygg, orädd, mysig, rolig att rida, känslig, har stor personlighet, arbetsvillig (för det mesta :P), speciell och alldeles underbar!
Har ni många minnen tillsammans?
Jaa
Nämn det bästa: När hon blev frisk i hovarna!
Sista frågan.. Har du någon gång sagt "jag älskar dig" till hästen?
Varje dag.



Postat av: Jill
Datum: 2011-08-27 Klockan: 19:30:11 | Kika in här: http://tworidersonegoal.blogg.se/

Kul att veta lite om hästen osv. :D







Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?


Kommentar:

Hej! Trevligt att du hittat min blogg. Jag heter Julia och älskar djur, lakrits, fjärilar & klänningar. Min blogg kretsar mestadels runt min hund och häst. Men jag delar även med mig av mina tankar och min kreativitet. Hoppas du hittar något kul!

Melroose f. 07 (swb) e. Hip Hop 1045 ue. Astaire. Hon är en nyfiken tjej med stark personlighet! För att läsa mer om henne tryck på "om Melroose" i menyn.

Tindra f. 11 är en italiensk vinthund. Hon är en mycket kärleksfull och busig tjej! För att läsa mer om henne tryck på "om Tindra" i menyn.