Hästmat - favorit i repris!

Datum: 2011-02-28 /20:50:00 / Melroose & Tindra /  
Det är helt individuellt vad man ska ge sin häst för mat. Men jag har mycket lärdom om detta, tänkte ge lite tips och information!

Hö/hösilage - Det absolut viktigaste basfodret. Be om en analys på ditt hö, så får du se hur hög proteinhalt det är i. Då utgår du sedan ifrån hur mycket "extra" din häst behöver. En häst klarar sig absolut inte på bara hö, men kommer långt på det!

Havre - Mycket bra och billigt. Det absolut vanligaste just därför. Personligen så får inte Melroose det för hon tål inte det. Det är nämligen så att havre är snabb energi, så vissa hästar får för mycket energi. Då går det rakt upp  hjärnan och kan visa sig i dumheter eller att de är galet pigga.

Korn - Melroose får korn som blir blött med kokat vatten. Eftersom hon inte tål havre och är svår att hålla i hull. Korn används framförallt för det är väldigt fett. Alltså bästa alternativet om din häst är svår att hålla i hull. Hästar tycker det är väldigt gott!

Hippo (pellets) - Här finns det många olika typer.

Bas - Färdigfoder och mineralfoder som säkerställer näringsintaget hos de allra flesta hästar. Produkterna är främst framtagna för att passa den normalpresterande hästen.

Pro - Kraftfodren inom HippoPro är energirika och in i detalj utformade för att möta den högpresterande hästens speciella näringskrav. För att verkligen ge hästen möjlighet att prestera på toppen av sin förmåga är fodren dessutom skonsamma mot magen.

Grow - Under HippoGrow har vi samlat våra proteinrika foder. Foder som ofta passar särskilt bra till dräktiga och digivande ston samt växande hästar. Fodrena utgör också det perfekta komplementet till ett proteinfattigt grovfoder. Detta finns i både Breed och Alfa. Melroose får Alfa, skillnaden är att det är grönmjöl i den och det är lite "bättre". Ännu mer proteion och är utmärkt till hästar som växer.

Cool - Havrefritt foder som ger lugna och harmoniska hästar.

Hippo (müsli)

Bas - Vanligt müslifoder. Detta bryts ner lättare för hästen än pellets, men man brukar oftast ge det för vissa hästar är kräsna. Då är müsli "godare". Det är mer fett i än pellets. (Majs) Kan även ge hästen mer energi.

Harmoni -  Havrefritt müslifoder. Annars samma som de andra.

Pro - Valet av råvaror och fodrets höga energiinnehåll gör att det är speciellt lämpligt för tävlinghästar,

hästar i hård träning och alla andra hästar som behöver extra energitillskott i foderstaten.

Betfor - Ska alltid blötläggas dagen innan. Hästen älskar betfor och det är mycket bra för deras magar. Brukar även ge lite extra energi.

Lucern - Det finns både i pelletsform som blötläggs och i hack. Melroose får lucernhack, för detta ger extra protein. Räknas som grovfoder då det är det mest proteinrika gräset. Ges till hästar som växer/utvecklas och om höet inte har så högt proteinvärde. Det blötlagda brukar verkligen inte vara en favorit hos hästarna. Rekommenderar att ni lägger lite extra pengar på det, fast pelletsen är billigare.

Mineraler - Behövs inte om du ger en tillräcklig mängd varje dag med hippo pellets. Däremot om du ger havre, müsli, korn, betfor eller bara lucern. Så MÅSTE hästen ha mineraler. Här finns det också flera val som: Bas, pro, grow.

Foderkalk - Detta är något som alldeles för få använder! 1 dl om dagen ska alla hästar ha! Det är för hästens skelett, på speciellt unga hästar eller hästar som rids hårt är detta mycket viktigt.

B-vitamin - Slår ett slag för den. Jag vet inte vad jag skulle gjort utan den i pälssättning/fällnings tider.. Om du märker att din häst är grinig just då, så fungerar det suveränt!


Det finns massa mer, men dessa tycker jag är viktigast. Som jag sa ifrån början, att det är helt individuellt med foder. Men det är alldeles för många som ger för mycket kraftfoder till sina hästar. Det är för att det finns ju så mycket att välja på. Det viktigaste med foder är inte att hästen ska bli mer pigg eller mer lugn. Utan att hästen mår bra, att det passar just honom/henne. Hoppas ni tycker om det jag skrivit :)







Postat av: Fredrika Källström
Datum: 2011-02-28 Klockan: 23:00:28 | Kika in här: http://tavlingsduon.blogg.se/

Bra inlägg! :D



SV; ja, det är verkligen jätterolgit! Jag har jobbat hårt med denna häst, vi har verkligen lärt oss tillsammans!



Postat av: Linn
Datum: 2011-03-01 Klockan: 18:11:34 |

Väldigt bra inlägg!!







Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?


Kommentar:

Hej! Trevligt att du hittat min blogg. Jag heter Julia och älskar djur, lakrits, fjärilar & klänningar. Min blogg kretsar mestadels runt min hund och häst. Men jag delar även med mig av mina tankar och min kreativitet. Hoppas du hittar något kul!

Melroose f. 07 (swb) e. Hip Hop 1045 ue. Astaire. Hon är en nyfiken tjej med stark personlighet! För att läsa mer om henne tryck på "om Melroose" i menyn.

Tindra f. 11 är en italiensk vinthund. Hon är en mycket kärleksfull och busig tjej! För att läsa mer om henne tryck på "om Tindra" i menyn.