Medelhavsbröd.

Datum: 2011-02-15 /20:28:55 / /  

Just nu sitter jag och gottar i mig kladdkaka-smet, har precis slängt in kakan i ugnen. Att slicka ur bunken är ju ett måste! Tänkte tipsa er om mitt favoritbröd :)

Medelhavsbröd

50 g jäst
5 dl ljummet vatten
2 msk olivolja
3 tsk salt
1 msk torkad oregano
1 dl hackade svarta oliver (ev soltorkade tomater också)
4 dl rågsikt
10 dl vetemjöl
havssalt

Smula jästen och rör ut den med degvätskan. Tillsätt ingredienserna efter hand och arbeta sist in så mycket vetemjöl som krävs för att degen ska bli smidig och inte kladda.

Arbeta rejält i bunken och jäs den i 30-45 min.

Knåda degen kraftigt på lätt mjölat underlag i  5-10 min. Forma ett stort eller två mindre bröd och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Strö öer lite mjöl på ovansidan och skär några skåror med vass kniv. Strö havssalt i skårorna.

Sätt ugnen på 225 grader. Låt brödet jäsa i 20-30 minuter på plåten. Grädda bröden i nedre halvan av ugnen ca 30 min. Låt de svalna på galler.

Njut av det underbara nybakta brödet!



Postat av: Ida
Datum: 2011-02-16 Klockan: 13:20:41 |

Mums! Detta ska jag baka.







Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?


Kommentar:

Hej! Trevligt att du hittat min blogg. Jag heter Julia och älskar djur, lakrits, fjärilar & klänningar. Min blogg kretsar mestadels runt min hund och häst. Men jag delar även med mig av mina tankar och min kreativitet. Hoppas du hittar något kul!

Melroose f. 07 (swb) e. Hip Hop 1045 ue. Astaire. Hon är en nyfiken tjej med stark personlighet! För att läsa mer om henne tryck på "om Melroose" i menyn.

Tindra f. 11 är en italiensk vinthund. Hon är en mycket kärleksfull och busig tjej! För att läsa mer om henne tryck på "om Tindra" i menyn.