Dödsfall i trav - galoppsporten.

Datum: 2011-01-10 /18:52:00 / Allmänt /  

Ta mig inte fel jag har ingenting emot sporten i helhet (när de sköts bra). MEN. Det har spårat ur helt, bara för att hästar ger allt ska man inte låta de "springa in i väggen". Alla startas på tok för tidigt, slaktas på tok för tidigt och stressen.. Ska vi inte ens tala om, alla hästar som går på travet/galopp har magsår någon gång i sitt liv, de blir aldrig kvitt det sedan. De ska vara upp-eggade och heta i temperametet för att vinna, men var går gränsen?

Gränsen mellan tävling och djurplågeri är osynlig i detta fallet. Detta är något jag vet, jag vet vilka hårda pix som gäller även i stallen inte bara på banan. Det kan absolut finnas jätte bra hästmänniskor och kuskar i detta. Men som sagt det har spårat ur för mycket. Hästarnas naturliga liv och välbefinnande glöms bort.
Det gör verkligen ont i en när man ser hur illa många hästar har det, tänk om det var min plutt? Nää, usch skulle aldrig utsätta henne för något hemskt. 

Så länge det går bra för en häst på tävling så är alla nöjda, men sen så slaktas dem eller säljs för en billig peng (eller helt gratis). Blir märkt för livet som ett varmblod som nu "bara" är en vanlig ridhäst. En dålig sådan dessutom.. Jag tycker absolut inte så men till och med hästmänniskor inom andra områden fnyser åt dessa hästar - "de kan bara trava" "Hur ska du kunna galoppera på det öket?" "Den var faktiskt ganska fin att rida för att vara en travhäst." osv, listan på kommentarer och ogillandet mot dessa är lång.

Jag vill uppmärksamma detta för detta är den del av sporten som vi aldrig får se, det försöker ständigt tystas. 

Alla hästar ska ha samma chans i livet att få leva och må bra, inte gå sönder pga av vår girighet.










 
 
 
 

2010

 

Förra året har 14 hästar dött på trav- och galoppbanor i Sverige. Hur många som dör under eller efter träning finns det inga tillgängliga uppgifter på.

Datum
Ålder
Namn Bana Omständigheter Första lopp

101023
5 år
5 månader
Västerbo Offspring Bergsåker Hästen blev halt under loppet p.g.a spricka i kotbenet. Hästen bedömdes inte kunna leva ett drägligt liv och avlivades. 1 år och en månad
101008
4 år
5 månader
Västerbo Offire Rommetravet Vräkte sig i bettet i sista svängen och på upploppet föll han ihop och dog. 2 år och fem månader

100912
7 år
1 månad

Alpino Eterno Täby galopp Alpino Eterno missade ett hinder, bröt ett ben och föll så illa att hans liv inte gick att rädda. 3 år och två månader
100817
12 år
3 månader
J.R. Boy Bergsåker Sprang och bröt benet med flera frakturer. Avlivades. 2 år och 4 månader
100805
3 år
Lei Paard Jägersro Bröt ett framben, brakade in i räcket. Avlivades på banan. 3 år
5 månader
100714
3 år
3 månader
Conrads Eskil (hingst) Halmstad Föll ihop och dog strax efter mål. Kvävning eller något brast invärtes. 090527
2 år
2 månader

100710
8 år

Safendonseabiscuit Täby Galopp Föll livlös till marken strax efter målgången. 2 år
7 månader

100617
4 år

Terir Jägersro Allvarlig skada på gaffelbandet, avlivades några minuter efter loppet. 3 år

100615
10 år
5 månader

Mission to Mars (valack) Solänget Avlivades på grund av svåra skador. Hästen bröt ut från banan och rammade ett staket, slog runt och blev liggande på rygg, karftigt blödande, fastkilad i diket. 020913
2 år
9 månader
100523
3 år
2 månader
Mytalkthetalk (sto) Täby Föll ihop under loppet, troligtvis pga. inre blödning  
100418
3 år
Belle Epoque (sto) Jägersro Bröt båda frambenen under loppet och avlivades. 100325
100328
8 år
Kinky
Jägerso Bröt benet, avlivades.

3 år
4 månader

100308
4 år
11 månader
Livi Davids
(hingst)
Färjestad Okänt. Avlivades minuter efter loppet på grund av stark smärta. 2 år
6 månader
100224
4 år
8 månader
Express Amok (valack) Solvalla Något invärtes har brustit 2 år
1 månad









Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?


Kommentar:

Hej! Trevligt att du hittat min blogg. Jag heter Julia och älskar djur, lakrits, fjärilar & klänningar. Min blogg kretsar mestadels runt min hund och häst. Men jag delar även med mig av mina tankar och min kreativitet. Hoppas du hittar något kul!

Melroose f. 07 (swb) e. Hip Hop 1045 ue. Astaire. Hon är en nyfiken tjej med stark personlighet! För att läsa mer om henne tryck på "om Melroose" i menyn.

Tindra f. 11 är en italiensk vinthund. Hon är en mycket kärleksfull och busig tjej! För att läsa mer om henne tryck på "om Tindra" i menyn.