Från en hästtok till en annan!

Datum: 2012-04-23 /20:52:58 / Allmänt /  

Eller rättare sagt hur en "hästbiten" mor kan smitta sin dotter:
Vi tar det från början: Som liten flicka tillbringade jag all min fritid på Clarebergs ridklubb. Raden var alltid lång med flickor som köade utanför det ännu inte öppnade stallet tidiga helgmornar, allt för att hinna fram först till spiltan och ställa sin 10-litersspann med favvohästens namn skrivet i svart tusch innehållande diverse borstar.
 
Efter några år ordnade jag och syrran en stallplats. Jo, pappa och mamma lovade att köpa en ponny till oss om vi hittade en stallplats med gångavstånd hemifrån(men absolut inte på ridskolan då) Döm om förvåningen när vi lyckades med det som dom trodde var omöjligt. Men har man lovat så har man.
 Vi köpte världens mysigaste Islandshäst vid namn Lettir. Det var nu som mina föräldrar bestämde sig för att lära sig rida, och tur var väl det, för då blev vi fodervärdar åt en underbar Welsh cob Merlin ( Mulle).




 
Jag tränade för Maggan som var dressyrtränare regelbundet. Hon kände någon som skulle sälja sitt halvblod lämpad för dressyr. Det var då jag och Hambo började vara med på Lars Parmlers hoppträningar. Pappa red dressyr och jag hopptränade/markarbetade  mest.



Sedan kom tre barn till världen och ridningen blev sporadisk, ända tills Julia som fyraåring red första gången.
Jag minns det så väl när en stallkamrat stod på Gödselstacken och ropade: Den flickan kommer att bli något! Om inte annat hästtokig! För jag ser att hon har det i sig! Det var faktiskt en festlig syn: Blott fyra år självständigt ridandes på ett stort halvblod, och fick honom att göra som hon ville!
 Julia började rida regelbundet på ridskolan i Lo. För att senare börja på Alingsås ryttarsällskap, där vi köpte Majka som vi senare betäckte med Hip Hop, det resulterade i ett stoföl som idag hunnit bli 5 år! som ni bloggläsare mycket väl är bekanta med tror jag. Nu utvecklas Julia och Melroose mer och mer tillsammans för var dag som går!

/ Mamma Marie




Postat av: Linda
Datum: 2012-04-24 Klockan: 20:07:59 | Kika in här: http://mittangsull.blogg.se/

Sv: Okej, men om vi säger att det inte är tänderna som är orsaken till att hon tuggar på vänster sida så kanske det helt enkelt är bettet? Jag vet en vän till mig har haft stora problem med att finna ett passande bett till sin häst, bomberbett brukar funka bra och har hört mycket gott om det. Sedan kan det ju vara så att hon är väldigt svag i en sida och tar stöd genom att bita på bettet.



Böj/ställ mycket, rid åttor och mjuka upp henne ordentligt, prova och se om det gör liiite skillnad?



Postat av: Kajsa
Datum: 2012-04-29 Klockan: 21:48:35 |

Kul att läsa!







Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?


Kommentar:

Hej! Trevligt att du hittat min blogg. Jag heter Julia och älskar djur, lakrits, fjärilar & klänningar. Min blogg kretsar mestadels runt min hund och häst. Men jag delar även med mig av mina tankar och min kreativitet. Hoppas du hittar något kul!

Melroose f. 07 (swb) e. Hip Hop 1045 ue. Astaire. Hon är en nyfiken tjej med stark personlighet! För att läsa mer om henne tryck på "om Melroose" i menyn.

Tindra f. 11 är en italiensk vinthund. Hon är en mycket kärleksfull och busig tjej! För att läsa mer om henne tryck på "om Tindra" i menyn.