Vi delar världen med djuren.

Datum: 2012-04-02 /15:52:00 / Allmänt /  

Jag är vegetarian.

Detta är helt och hållet mitt egna val och jag mår mycket bättre idag sen jag blev vegetarian. Jag äter inte bara grönsaker och skriker inte till människor att "djur är inte mat". Jag står för min sak att jag valt bort köttet, men andra får gärna äta kött. Det är absolut inte min ensak!
Anledningen till att jag slutade äta kött var först och främst för att jag blir äcklad av att äta det, tycker inte det är gott och konstinensen - usch. Sedan är jag en totalt insnöad djurnörd, så för mig går det helt emot mina värderingar idag att tex äta skinka när jag vet hur dåligt de flesta djur har det, i detta fall grisar.
Jag är inte vegan som ägg äter jag gärna, men bara från frigående höns. Om det är frigående höns i bur så skippar jag helt. Det är ju ett skämt.. Frigående höns i bur, ibland står det med pinne och värprede.
Förväntas det att jag ska säga typ: "Åh, men vad bra den har en pinne i sitt utrymme på typ 20 cm knappt. :D"
Nej.. Men jag säger det åter igen, detta är mitt val. That's it. :)
Jag gillar inte tanken på att för min egna njutning/vinst så ska jag käka djur som bara levt under helt sjuka förhållanden.

Bara tanken på att min älskade Majka fick avlivas, tömmas på blod och åka slaktbil gör att jag vill inte ta något mer djurs liv. Jag gjorde det bästa för Majka och vi käkar inte häst. MEN, det är mina känslor och tankar.
Mina känslor runt detta har dykt upp ifrån det undermedvetna, jag har aldrig direkt gillat kött så det är väl inte så konstigt.

Att inte äta kött är ju jätte bra för miljön också, jag som älskar natur och djur! Det finns inget bättre :)
Så det är en sak jag iaf kan tipsa er om, ha en vegetarisk dag i veckan (eller fler ;)) Så gör ni en bra insats för världen och djuren som vi faktiskt delar världen med!

Läste en artikel i Hästmagazinet för längesen att en flickas underbara ponny hade blivit brutalt mördad i sin box. Det var en man som smugit sig in, skärt 10 cm långt in i stoets slidöppning och anal med en kniv, så hon hade förblödits till döds under natten. Han hade också använt en ganska tjock pinne för att röra runt med. Så för denna mannen var det sexuellt.. Att tidelag är lagligt i sverige tycker jag är bland det sjukaste jag vet.. "Så länge inte djuret kommer till skada." Ännu ett skämt känner jag. Började iaf gråta och kräktes nästan när jag läste denna artikel. Det jag vill få fram med denna berättelsen är att mannen fick bara 6 månader fängelse. Det är för tusan mer fängelse för skadegörelse. Det var en liten flickas älskade ponny och tänk vad ponnyn fick lida!! 

Vi delar faktiskt världen med våra djur, vi är minst lika beroende av dem som de är av oss. Vi värderar dem alldeles för lågt.. 

Jag är trött på naiva människor som säger till mig att köttindustrin är bra, att det inte är något fel med pälsindustrin och att minska på köttätandet inte skulle vara bra för miljön.
För jag är en sådan person som om jag uttalar mig om något så vet jag vad jag talar om.

Sen är det så, vi är alla olika och tycker olika!



Postat av: Anneli Johansson - Ny Återförsäljare, super läckra produkter hemma
Datum: 2012-04-02 Klockan: 16:19:18 | Kika in här: http://stallekekullen.blogg.se/

Ne men usch va hemskt!! ne fy vlken hemsk känsla ja fick tänk om något sånt skulle hända ens häst :´( såna idioter ska behandlas så som dom behandlat djuret!



Postat av: Julia
Datum: 2012-04-02 Klockan: 20:11:38 | Kika in här: http://juliaeldh.se

Tummen upp!

Jag delar många av dessa tankar med dig.



Det var någon matkedja som nyligen införskaffade sig kundvagnar med skylten "vi säljer bara ägg från frigående höns, sätt dig i kundvagnen så förstår du varför" - tyckte det var så klockrent!



Postat av: Jenni Bloom - Team LB
Datum: 2012-04-03 Klockan: 16:33:42 | Kika in här: http://teamlabom.blogg.se/

Riktigt bra skrivet!







Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?


Kommentar:

Hej! Trevligt att du hittat min blogg. Jag heter Julia och älskar djur, lakrits, fjärilar & klänningar. Min blogg kretsar mestadels runt min hund och häst. Men jag delar även med mig av mina tankar och min kreativitet. Hoppas du hittar något kul!

Melroose f. 07 (swb) e. Hip Hop 1045 ue. Astaire. Hon är en nyfiken tjej med stark personlighet! För att läsa mer om henne tryck på "om Melroose" i menyn.

Tindra f. 11 är en italiensk vinthund. Hon är en mycket kärleksfull och busig tjej! För att läsa mer om henne tryck på "om Tindra" i menyn.