Uppdatering om 27/7 - 2/8

Datum: 2012-08-02 /22:37:09 / Melroose & Tindra /  
Fredag 27 juli
 
Melroose fick vila idag, stå inne och vila sig i boxen lite. Hon gör det i mellan åt pga de jävliga insekterna... Hon tycker verkligen det är skönt att komma in till stallet, hon är en sådan typ av häst som även älskar sin box. Det är hennes egna place. Självklart borstade jag henne och gosade med henne!
 
Denna dagen var även en annorlunda dag i stallet. Fick nämligen assistera en veterinär, för en häst hade skadat sig i stallet. Hon hade som två stora tuttar framme på bogen, de var liksom vätskefyllda, sen hade hon även fått en sådan mellan frambenen. Detta var tvunget att tömmas, så veterinären gjorde ett litet snitt, sköljde sedan ur och satte dränage. Halva stallgången var sedan täckt av blod, såg väldigt läskigt ut om man inte visste vad som pågick. Det såg ju värre ut i stallet än vad det var. Lite fick jag skämtat om det när jag, Robban och Lisa gjorde rent stallgången efteråt. Skojade om att vi var sådana som städade upp på en mordplats.
 
När vi väl kom därifrån lyxade jag och Robban till det med två-rätters. Har en underbar man som är så duktig på att laga mat! Sedan drog vi och bowlade med nåra kompisar, det blev en lång natt!
 
Lördag 28 juli
 
Melroose vilade idag igen, eftersom jag nyligen satte igång Melroose (torsdagen samma vecka) efter vila och skada. Jag och Robban tog oss en slapp-dag.
 
Söndag 29 juli
 
Idag skrittade vi ut med Michaela och Lilly! Melroose var inte alls så pigg som hon var i torsdags, hon var framåt men inte elektrisk. Dock segar hon alltid på grusvägen, men när vi kommer in i skogen då är det andra grejer! Där travar hon gärna på i full fart! Vi klättrade uppför en grym klätterbacke så hästarna fick flåsa lite, sen red vi även över en liten bro - modiga hästar! Alltid mysigt att rida ut på Melroose och extra kul med sällskap.
 
Tindra var allmänt cool denna dag ;)
 
 
Måndag 30 juli
 
Melroose vilade, spenderade större delen av dagen till att kolla på fälttävlan! Hängde med ut en sväng senare på kvällen och fiskade.
 
Tisdag 31 juli
 
Kollade först på hoppningen i fälttävlan, på OS. Som ni sett på mina statusuppdateringar här, så var det extremt spännande!
 
Sedan blev det ett lätt dressyr-pass i paddocken på kvällen. Jag kände direkt när jag tog in Melroose att hon var busig. Hon skulle gosa med mulen med mig hela tiden, kunde inte stå still i stallgången en sekund så fort jag gick en bit ifrån och hon var elektrisk. Satte inte ribban särskilt högt, utan ville bara se till att vi hade roligt och att hon fick röra sig igenom hela kroppen. Vi galopperade en del och det älskade hon! M rullade på riktigt fint och ökade som värsta galoppören i mellanåt, fast fortfarande i form (WOW!) Det var en fröjd att få rida, för hon var känslig för skänkeln och handen. Som sagt - elektrisk. Men samtidigt så samarbetsvillig! Att hon var lite yvig i mellan åt gör ingenting, det är Melroose personlighet helt enkelt, å jag älskar den!
 
Onsdag 1 augusti
 
Det blev en fantastisk uteritt för mig och Melroose, fick med mig promenerande sällskap :) Vi red i tät terräng, skuttade över små stockar, på grusvägar uppför rejält branta backar, små söta stigar, i högt gräs. Ja, helt enkelt en perfekt uteritt! M var så glad och jag var så glad! När vi sedan tog galopp i det höga gräset så brallade hon iväg av glädje, det var bara upp med huvudet och hålla kursen. Så himla kul, synd att sträckan var såpass kort. Måste hitta bra sträckor att galoppera på där Melroose kan rulla på. Vi var väl ute i ca 1 tim 30 min. Jag gillar verkligen att vara i skogen, speciellt på hästryggen och upptäcka nya ridvägar. Det är spännande att inte vet avar man kommer fram någonstans och M älskar ju mer skog = desto bättre. Hon är verkligen modig och säker på sin fot. Påvägen tillbaka var hon mjuk och gick fantastiskt fint, så vi tränade sidvärtes som skänkelvikningar och öppna på grusvägen. Hon kämpade verkligen MED mig, vilken underbar känsla att bara dansa fram!
 
Förresten så har lindorna på bilden samma färg som schabraket, det blir något konstigt med färgerna pga kameran bara. Sen brukar jag tänka på att M ska vara snygg men inte jag, haha! (Lila till rött ^^) Men Melroose är mycket fin iaf! Titta inte på konstigs figren som sitter på...
 
 
Torsdag 2 augusti
 
Idag vilade Melroose igen, hon går inte mer än 4/vecka nu precis under igångsättning. Hade hemskt gärna ridit men det har dessutom åskat massor här. Det mest "spännande" som hänt idag förutom åskan är att Tindra har trotsat mig som värsta tonåringen...
 
 







Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?


Kommentar:

Hej! Trevligt att du hittat min blogg. Jag heter Julia och älskar djur, lakrits, fjärilar & klänningar. Min blogg kretsar mestadels runt min hund och häst. Men jag delar även med mig av mina tankar och min kreativitet. Hoppas du hittar något kul!

Melroose f. 07 (swb) e. Hip Hop 1045 ue. Astaire. Hon är en nyfiken tjej med stark personlighet! För att läsa mer om henne tryck på "om Melroose" i menyn.

Tindra f. 11 är en italiensk vinthund. Hon är en mycket kärleksfull och busig tjej! För att läsa mer om henne tryck på "om Tindra" i menyn.