Använd hjälm!!

Datum: 2012-02-23 /11:25:00 / Allmänt /  

Jag blir fullkomligt rasande av denna diskussion om man ska ha hjälm eller ej. Jag tycker såklart att hjälmen ska vara på! Att det ens finns en diskussion om dettta, hjälp?! Tänkte ta upp de vanligaste argumenten och säga min åsikt om dem.

- Jag får skylla mig själv.

Det är sant. Men du har fortfarande familj och vänner som skulle blir oerhört ledsna om du blir hjärndöd, hamnar i koma, blir förlamad eller till och med dör.

- Jag lägger upp bilder på mig själv utan hjälm, jag har inte valt att bli någon förebild.

Okej, ursäkta ordvalet men detta är rent ut sagt idiotiskt. INGEN väljer att bli en förebild. Men om du tex har en populär blogg och lägger ut bilder på sig själv utan hjälm. Då handlar det inte om dig längre, det handlar om tusentals barn och ungdomar som tar efter. Sen blir det väldigt konstigt när du söker mer läsare = mer uppmärksamhet. Sen förväntar man sig att inte bli en förebild?! Himla konstigt låter det i mina öron.

- Min häst är lugn och snäll.

Här kan jag komma med tusentals av alternativ där någon har ramlat av även om hästen är lugn eller snäll. Det spelar ingen roll hur mycket vi gör hästarna till tamdjur. Deras flyktinstinkt sitter djupt inne i dem.

- Jag får en ful hjälmfrisyr när jag har hjälm.

Nu börjar jag faktiskt tänka : Va faaan.. Sämsta ursäkten, man blir svettig när man rider. Sen är jag övertygad om att du inte skulle tänka på din frisyr när du är inne på akuten.

- Snyggt utan hjälm.

Detta har jag inte hört någon säga rakt ut, men det har blivit populärt att ta bilder med sin häst utn hjälm. Till och med barbacka, i klänning, utan skor osv. Åååh, så vackert tänker barnen. Of course. Hos mig tänds en varningslampa. Jag tycker helt ärligt att sitta utan hjälm på sin häst förstör hela bilden. Det blir rent ut sagt riktigt fult. Hjälmarna är snygga!!

- Det finns ingen lagstiftning på att ha hjälm, så jag bryr mig inte.

Nehe, säger du det. Men om det inte fanns någon lag om att misshandla någon, då kan vi göra det. Om det inte fanns någon lag om att använda droger - kör på. Om det inte fanns någon lag om att köra onykter, varför inte? Ja, nu tar jag det till sin spets. Det jag menar med detta är: hur smart är man om det hänger på lagen? Lagen bryr sig inte om du rider utan hjälm. Det är samhället som påverkas. Som sagt när du lägger upp bilder på dig utan hjälm till häst, så tar fleeera efter!

- Jag är ung och dum.

Haha, den var bra. Eller vänta.. Du skämtar inte?! Okej, men jag håller med. Du är dum som rider utan hjälm.


På med hjälmen och håll käft för tusan! ;) Olyckor ligger närmre än vad du tror. Det är snyggt och coolt med hjälm!





Postat av: Isabelle Carstensen
Datum: 2011-08-13 Klockan: 18:03:18 | Kika in här: http://tavlingsduon.blogg.se/

Håller helt med!! Fattar inte grejen med att rida utan hjälm :S



sv: Kan inte säga annat än tacktacktack! Du anar inte hur glad jag blir över att höra det :) Det värmer verkligen, särskilt när man kämpar och tränar varje dag så är det så roligt när det ger resultat! :D



Postat av: Frida Söderqvist
Datum: 2011-08-19 Klockan: 10:22:41 | Kika in här: http://ponnydressyr.blogspot.com

Bra blogg!! Roliga inlägg!



Jag håller med dig till 1000%!!! Hur tänker människorna igetligen?!

Jag har tagit 2foton utan hjälm på min ponny, då höll mamma i henne tills pappa sa släpp, han fotade och direkt när han var klar så hoppade jag av och mamma tog henne igen! Celica är otroligt snäll! Hon skulle inte göra en fluga förnär! Men man vet aldrig!



Postat av: Hanna
Datum: 2012-02-25 Klockan: 10:34:57 | Kika in här: http://haner.blogg.se/

Åh, ja äntligen någon som säger det här!

Håller med helt och hållet. Speciellt den delen om att ta bilder i klänning och barfota, det är något som stör mig så galet mycket...



Postat av: Fredrika Källström
Datum: 2012-02-26 Klockan: 22:40:09 | Kika in här: http://tavlingsduon.blogg.se/

Håller helt och hållet med! Gjorde också ett hjälminlägg i höstas och tycker inte att det är okej att vara utan. speciellt inte visa upp det heller. Dock har det lugnat sig lite nu på storbloggarna, får se nu när det blir sommar igen.. Suck.



SV; Tack så mycket! :D



Postat av: Anna -Dressyr travare med rörelser upp till LA i kroppen och dressyr shettis över det vanliga.
Datum: 2012-02-27 Klockan: 13:48:29 | Kika in här: http://chevalaux.blogg.se/

Håller helt och hållet med :D Vad fint du har fått på bloggen, var ett tag sedan jag klickade in men det här blir oftare :D







Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?


Kommentar:

Hej! Trevligt att du hittat min blogg. Jag heter Julia och älskar djur, lakrits, fjärilar & klänningar. Min blogg kretsar mestadels runt min hund och häst. Men jag delar även med mig av mina tankar och min kreativitet. Hoppas du hittar något kul!

Melroose f. 07 (swb) e. Hip Hop 1045 ue. Astaire. Hon är en nyfiken tjej med stark personlighet! För att läsa mer om henne tryck på "om Melroose" i menyn.

Tindra f. 11 är en italiensk vinthund. Hon är en mycket kärleksfull och busig tjej! För att läsa mer om henne tryck på "om Tindra" i menyn.