den unga hästen.

Datum: 2012-02-22 /13:20:00 / Melroose & Tindra /  

Jag ska skriva vad jag tycker är viktigast att tänka på:

- Gå inte för fort fram.

- Var konsekvent.

- Erkänn för dig själv om du inte klarar av det och ta hjälp.

- Var beredd på djupa dalar och höga toppar.

- Sträva efter hållbarhet.

- Hantera mycket ifrån marken.

- En 3-åring ska inte motioneras mer än 3 dagar i veckan, en 4-åring 4 dagar i veckan osv.

- Rid ut mycket.

- Låt hästen vara häst! I korta drag menar jag när du rider då ska den arbeta och lyssna, men annars ska den gå med kompisar i en stor hage, utan täcke, helst av allt på lösdrift med fri tillgång till hö. Låt den få vinterpäls, klipp inte och greja.

- Ge den ordentliga viloperioder.

- Släng inte på skor bara för att. Gör det när det behövs!

- Hantera inte unghästen när du är ensam.

- Om hästen är skarp och dominant mot dig så måste du vara hård tillbaka. Visa vem som är ledaren. Men ge INTE stryk.

- Ge hästen en sockerbit i början när du tränsar.

- Låt hästen få titta och lukta på sadeln innan du lägger på den.

- Börja vänja hästen vid din närvaro redan som föl.

- Lastträna i tid, lär den att det inte är något farligt.

- Arbeta hästen i töm!

- Börja inte med att tänka på att få hästen i form. (Det kommer med musklerna)

- Halvblod får i stort sett alltid vargtänder, dra ut dem!

- Ta hästen till tandläkaren.

- Ge hästen betänketid när du lär den saker.

- Trötta inte ut hästen. Behåll lekfullheten och arbetsviljan.

- Använd hjälm och väst

- Var envis, modig och ha kul!




Postat av: Fredrika Källström
Datum: 2011-04-18 Klockan: 20:11:43 | Kika in här: http://tavlingsduon.blogg.se/

Åh vilken söt bild!! :'D



SV; jag älskar den också <3



Postat av: sannalitens.blogg.se
Datum: 2011-04-18 Klockan: 23:09:21 | Kika in här: http://sannalitens.blogg.se/

Hoppas du haft en fin kväll sötnos :)



Kramar, Sannalitens.blogg.se



Postat av: Anneli Johansson - Tävla om en Lá Kim hoppluva hos mig
Datum: 2011-08-08 Klockan: 11:59:56 | Kika in här: http://stallekekullen.blogg.se/

vettiga saker, dock är jag själv med Faith för de mesta men får gå ;)



Postat av: fridan
Datum: 2011-08-08 Klockan: 13:46:32 | Kika in här: http://kaloescha.blogg.se/

bra inlägg och bra tips! vet tyvärr flera som köpt unghästar som de praktiskt taget ridit sönder på typ max 1 år... :/



sv: tack :)



Postat av: Lotta
Datum: 2011-08-09 Klockan: 00:16:25 | Kika in här: http://nogg.se/charliesfamilj

Bra tips men att ge socker vid tränsning är själv inget jag skulle göra. Då kommer hästen att börja förvänta sig det. När jag satte på min unghäst träns första gången så la jag bettet i handen och öppnade munnen försiktigt och la bettet på plats. Funkade kanon!



Postat av: Anneli Johansson
Datum: 2012-02-22 Klockan: 14:23:48 | Kika in här: http://stallekekullen.blogg.se/

ja detta är sant, dock har ja näst intill alltid varit själv med Faith men har gått bra men egentligen ska man väl inte vara de. :)



Postat av: Successen :)
Datum: 2012-02-22 Klockan: 17:23:03 | Kika in här: http://successen.blogg.se/

sv; gött! :)







Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?


Kommentar:

Hej! Trevligt att du hittat min blogg. Jag heter Julia och älskar djur, lakrits, fjärilar & klänningar. Min blogg kretsar mestadels runt min hund och häst. Men jag delar även med mig av mina tankar och min kreativitet. Hoppas du hittar något kul!

Melroose f. 07 (swb) e. Hip Hop 1045 ue. Astaire. Hon är en nyfiken tjej med stark personlighet! För att läsa mer om henne tryck på "om Melroose" i menyn.

Tindra f. 11 är en italiensk vinthund. Hon är en mycket kärleksfull och busig tjej! För att läsa mer om henne tryck på "om Tindra" i menyn.