Mitt bästa hästminne

Datum: 2012-02-17 /21:01:00 / Melroose & Tindra /  

Mitt bästa hästminne: När Melroose föddes. Jag minns det som om det vore igår. Jag och min mamma sov i gäststugan i stallet eftersom Majka hade gått en vecka över tiden ungefär. Klockan var 22.00 så kollade vi till henne och hon stod och åt precis som vanligt, allt var lugnt – ingen bäbis på gång. Så vi gick tillbaka till gäststugan. Vid midnatt knackar Lisbritt (en av ägarna till gården) och ropar; ”Majka har börjat föda, skynda er!!” Vi slängde på oss ytterkläderna och väl inne i stallet så hade hon precis börjat föda.

Det var en tuff förlossning, vi fick hjälpa Majka igenom det. Först tog hon i så mycket att hon tryckte sig upp mot väggen, så min far och Thomas fick flytta henne ifrån den två gånger. Efter mycket kämpande så stack ett par små framhovar ut, Majka blev dålig av allt kämpande. Hon var ganska illa medtagen, så min mor fick försiktigt hjälpa till och dra lite i de små frambenen. Sedan klarade Majka resten själv!



Där var hon, denna underbara lilla varelse. Det var ett ur-gulligt stoföl med en stor skjuten stjärn i pannan. Majka var en mycket stolt mamma. Men än var det inte över.. Melroose var tvungen att få mjölk, den första mjölken är livsviktig för fölungen. Majka visade henne om och om igen. Melroose lyckades inte hitta fram. Oron steg, nu var det kritiskt läge efter flera timmar utan den första mjölken.. De andra valde att gå ut ur stallt för en stund, jag stannade kvar med Majka och Melroose. Mitt speciella band till Majka gjorde att jag lyckades hjälpa. Utan att direkt ta i varken henne eller Melroose, så visade jag vägen fram till ljuvret. Den knappa minuten kändes som en evighet, men så fann hon ljuvret och började äta för glatta livet!
Känslan som sköljde över mig var obeskrivbar, alla spänningar släppte! Jag sprang ut till de andra, storgrät av glädje och lättnad. ”Hon äter, hon äter!”



Detta är mitt absolut bästa hästminne och bland mina bästa minnen någonsin under mitt liv.
Ett mirakel föddes den natten 8 maj 2007 och hon lever idag, tyvärr inte hennes mamma.. Men minnet frrån henne lever igenom min bästa vän Melroose.

Melroose en dag gammal:



VAD ÄR ERAT BÄSTA HÄSTMINNE?




Postat av: Juliah - förlorat mamma pappa & syster
Datum: 2012-02-18 Klockan: 02:32:05 | Kika in här: http://juliahofsweden.blogg.se/

åh gulligt :)



Postat av: michelle
Datum: 2012-02-18 Klockan: 10:02:49 | Kika in här: http://ungadressyrryttare.blogg.se/

Åh vad söt, och vad coolt det måste ha varit och se allting! :D



Postat av: Ida
Datum: 2012-02-18 Klockan: 18:27:55 | Kika in här: http://idaaugust.blogg.se/

Vad sött föl!

Mitt bästa hästminne är nog när jag fick min ponny! ♥



Postat av: linda
Datum: 2012-02-21 Klockan: 23:58:27 | Kika in här: http://lindaboquist.blogg.se/

Oh jag var med om samma sak typ med våran, ja missa födseln men timman efter hon fött o vi kom dit hade han inte rest sig ännu och inte lyckats få i sig mat för mamman inte släppte någon mjölk för tuttarna va för små på henne. så vi fick nappa första veckan varannan timme för våran bebis skulle klara sig. Ett otroligt ögonblick verkligen!







Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?


Kommentar:

Hej! Trevligt att du hittat min blogg. Jag heter Julia och älskar djur, lakrits, fjärilar & klänningar. Min blogg kretsar mestadels runt min hund och häst. Men jag delar även med mig av mina tankar och min kreativitet. Hoppas du hittar något kul!

Melroose f. 07 (swb) e. Hip Hop 1045 ue. Astaire. Hon är en nyfiken tjej med stark personlighet! För att läsa mer om henne tryck på "om Melroose" i menyn.

Tindra f. 11 är en italiensk vinthund. Hon är en mycket kärleksfull och busig tjej! För att läsa mer om henne tryck på "om Tindra" i menyn.