PRE hästar

Datum: 2012-02-17 /15:48:00 / Allmänt /  

Jag har alltid drömt om en PRE häst, så vackra!




Många känner till att spanska hästar brukar kallas andalusier, men det är egentligen ett samlingsnamn för spanska hästar. Dit räknas bland annat PRE hästar samt hästar av PRE-typ utan stamtavla.

P.R.E (Pura Raza Espanola) är namnet på den mest kända spanska hästrasen. För att räknas som PRE så går stamtavlan ofta så långt tillbaka som till 1500-talet. PRE – hästen är en vänlig, lättriden och hållbar ras som har mycket energi och vilja ofta kombinerat med känslighet. Ofta blir de inte så höga i manken, men det kompenseras mycket väl genom deras massa. De upplevs som mycket större när man rider och är oftast både mjuka att sitta på och i handen.

Det finns många fina korsningar med PRE som även de har egna beteckningar, den vanligaste är hispano – arabén som är korsning mellan en PRE häst och en arab. Även de har många av PRE hästens egenskaper. Det finns även korsningar med halvblod, fullblod mm.
Hästar som ej är avelsgodkända eller inte har fulla papper kan till mångt och mycket ha PRE blod i sig, men kallas alltså rätt och slätt andalusier då man ej till 100% kan verifera deras härstamning.

Inco de JC

Han är den snyggaste hästen jag någonsin sett!
Bilderna lånade ifrån: http://www.ovrarpsstuteri.se/hem.html





























Postat av: Lina - Vinn ridhjälm eller grimma+grimskaft från Smeagårdens Hästshop!
Datum: 2012-02-18 Klockan: 19:36:40 | Kika in här: http://sallberglina.blogg.se/

flera har trott att mitt halvblod är en sådan :P







Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?


Kommentar:

Hej! Trevligt att du hittat min blogg. Jag heter Julia och älskar djur, lakrits, fjärilar & klänningar. Min blogg kretsar mestadels runt min hund och häst. Men jag delar även med mig av mina tankar och min kreativitet. Hoppas du hittar något kul!

Melroose f. 07 (swb) e. Hip Hop 1045 ue. Astaire. Hon är en nyfiken tjej med stark personlighet! För att läsa mer om henne tryck på "om Melroose" i menyn.

Tindra f. 11 är en italiensk vinthund. Hon är en mycket kärleksfull och busig tjej! För att läsa mer om henne tryck på "om Tindra" i menyn.