De senaste dagarna - mycket text!

Datum: 2012-06-04 /21:32:59 / Melroose & Tindra /  

Torsdag 31/5
Kiropraktorn kollade igenom Melroose och behandlade henne. Hon hade fortfarande lite låsningar och spänningar i korset och i höftleden. Sedan hade hon spänningar i höger bak och lite i nacken. Det tar ju ett par gånger att behandla "klart" eller hur man nu ska förklara det. Margita kommer ännu en gång i sommar och då ska Melroose behandlas igen.

Nu var mycket annorlunda jämfört med förut, då var det mycket mer spänningar och låsningar (pga av att hon gått omkull). Nu var det snarare att allt inte har släppt, eftersom det sitter mycket i Melroose huvud nu. Hon tror att saker ska göra ont. Det tar ett tag innan hon slappnar av i musklerna som hon tidigare haft ont i.

Sedan är det även för att M har byggt mycket muskler nu, citerar kiropraktorn. "Hon är en slank men ändå en kompakt häst, muskelmässigt. Du har musklat henne fint, inte många unghästar jag ser så fina. Men pga av att hennes muskler sitter så tätt (speciellt i ryggen, hon har en ganska kort och mycket rak rygg) så finns det inte så mycket plats i mellan. Detta gör att innan hon fått alla rätt muskler så spänner hon sig, för det blir jobbigt och då blir hon stel och stum."

Det jag ska göra nu då är att fortsätta morotsstretcha och rida med graman vissa dagar, för att hon måste våga ta stöd, sänka nacken, fram med nosen och lyfta ryggen! Hon smiter undan annars, eftersom det är jobbigt..! Vi behöver komma över denna tröskeln och få henne att slappna av. Då kommer dessa spänningar försvinna! (Det kan finnas någon som läser detta och är emot graman. Till dig/er vill jag säga att graman är inget djävulskt påhitt. Det är en hjälptygel som kan vara till STOR hjälp om man kan rida med den och använda den på rätt sätt. Det kan jag. Jag skulle aldrig spänna in min häst med den och tvinga henne gå i en osund form som skadar henne.)

Om ni har några frågor om hur Margita behandlar, eller kanske vad Melroose säger om det eller något annat, är det bara att fråga!

Fredag 1/6
Idag fick Melroose vila, eftersom hon blivit behandlad av kiropraktorn innan. Det blev massa gos och stretching i stället! Var även en sväng på Sussies för att fråga om råd angående bett på Melroose. Hon tipsade om latexbandage, så vi köpte oss en sådan förpackning för att linda runt betten!

Lördag 2/6
Red ut i ca 1 tim och 30 min med Minna och Lifa. Vi skrittade mestadels, men travade även lite. Hade det allmänt skönt, M fick ha hackamoret och gå i en fri form. Märkte av efter en bit att Melroose kändes något ovillig och spänd, då upptäckte jag att sadeln låg för långt fram... Fick hoppa av och sadla om. Melroose har musklat sig såpass att hennes sadelläge har ändrats, sen råkade jag nog sadla lite långt fram. Det är lätt hänt med hoppsadlar..! Efter detta blev hon helt och hållet sig själv. Öronen framåt och taktade mycket. Först ska hon vara också, vill hemskt gärna flyga fram i full fart ^^

Söndag 3/6
Idag var det testning av det raka bettet med latexbandage lindat runt om. På med dressyrsadeln och mina nya stövlar som jag vann från hööks i vintras. Ridpasset kan beskrivas med en mening: HON VAR SÅÅÅÅÅ FIN!!! Red med gramanen, plockade ingenting i munnen (brukar inte plocka och greja men) utan hade bara en jämn kontakt och fick henne fram i ett mycket friskt tempo. Red mycket volter, serpentinbågar och lite flytta för skänkeln. M blev så mjuk, hon frustade nöjt, höjde ryggen och gick med nosen lågt och fram. Detta var verkligen ett breakthrough!!! Hon trivdes på bettet, vi fick ett fint samspel, hon slappnade av och gick i en riktigt fin form. Gick som på rosa moln hela dagen efter detta!

Om det är någon som är nyfiken på hur bettet ser ut nu så kan jag fixa bild!

Måndag 4/6 (idag)
Melroose fick en välförtjänt vila idag. Gosade och stretchade henne. Hon var så mysig, för när jag släppte ut henne i hagen så ville hon inte till sina kompisar eller äta gräs. Hon ville bara mysa med mig. Stod där ett tag och bara hade det härligt, pussades, kramades och kliade henne. Från och med inatt kommer hon stå inne på natten iaf någon/några veckor för OJ vad tjock hon har blivit. (Sorry M, menar det inte som någon förolämpning ^^) Jag tycker att hästarna allt ska få gå och tjocka sig på somrarna, men det finns en gräns. Nu är M för tjock. Hon är verkligen inte fet, utan har bara värsta magen, haha! Hon ser dräktig ut ;) Självklart går hon i den underbara sommardagen på dagen! Sen får vi se när hon kan gå ute dygnet runt igen, betet är ju som kraftigast i början.




Postat av: Sabina Borenius- ronda.blogg.se- Häst & Träningsblogg
Datum: 2012-06-04 Klockan: 22:53:56 | Kika in här: http://ronda.blogg.se/

Sv: Tusen tack!



Postat av: Amanda - en satsande dressyrryttare
Datum: 2012-06-04 Klockan: 23:19:19 | Kika in här: http://perfectpony.blogg.se/

svar: Åh, tack vad glad jag blir av att höra det :')



Postat av: Jenny
Datum: 2012-06-04 Klockan: 23:34:48 | Kika in här: http://islandstokan.bloggplatsen.se

Mysigt med gosig häst! De har sina stunder, även stona ;)



SV: Absolut får du komma och hälsa på, föreslå en dag och tid bara :) Jag har inte lyckats hitta något sommarjobb än så jag är ledig hela veckan.



Postat av: Catharina - LMC eventing
Datum: 2012-06-05 Klockan: 00:58:20 | Kika in här: http://lmceventing.blogg.se/

Härligt!! :D Är lite intresserad av bettet, det lät lite spännande. Vad för typ av hästar är det bra till o så?

SV: Haha, jaa, kände för det ;D







Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?


Kommentar:

Hej! Trevligt att du hittat min blogg. Jag heter Julia och älskar djur, lakrits, fjärilar & klänningar. Min blogg kretsar mestadels runt min hund och häst. Men jag delar även med mig av mina tankar och min kreativitet. Hoppas du hittar något kul!

Melroose f. 07 (swb) e. Hip Hop 1045 ue. Astaire. Hon är en nyfiken tjej med stark personlighet! För att läsa mer om henne tryck på "om Melroose" i menyn.

Tindra f. 11 är en italiensk vinthund. Hon är en mycket kärleksfull och busig tjej! För att läsa mer om henne tryck på "om Tindra" i menyn.