Bärrandsröta - repris med tanke på gårdagens inlägg!

Datum: 2012-05-24 /14:45:00 / Allmänt /  

Det är mycket vanligt att oskodda hästar får bärrandsröta vid blött väder. Det beror på att hovarna blir mjukare och att smuts och småstenar lättare trampas upp i lamellagret, det är också lättare att få sprickbildning då inte fullgott samband finns mellan vägghorn och sulhorn. Om hästen har en felbelastning i hoven är det oftast den överbelastade sidan av hoven som drabbas.





Man märker rötan genom att tex dra med hovkratsen i lamellranden. Om det lossar mjukt hovpluver så skrapa lite extra. Rötan luktar skit! Så ett tips är att lukta på "pulvret" :P Om det stinker så bör du gräva/skrapa bort allt de mjuka tills det är hårt igen. Om det blir ett hål så kan man behöva slå en pling till Hovis =) Kolla noga igenom alla 4 hovarna! Det kan gå långt innan man märker rötan, så det kan va värt nu när det börjar bli geggigt ute, för det är ett riktigt helvete när det väl börjar, tro mig!



Bärrandsrötan kan senare utvecklas till hålväggar om man inte behandlar rötan. I värsta fall kryper rötan långt upp o förstör hovkapseln - hälta o tex hovbölder är vanligt.
I värsta fall kan man bli tvungen att operera bort förstörda partier- vilket medför lång kovalecens m gipsbandage.


Kratsa noga ur barfotahovar, skura ev rent m vatten. Om du hittar småsten o kan peta upp hål i bärranden- kontakta din hovslagare-rengör dagligen med tex en liten skruvmejsel som
kommer ner bättre än hovkratsen. Använd virkon i hålet motverkar bakt/röta/svamp mm.



Rötan vill gärna ha syrefritt- därför ska det hållas öppet o ej packas igen med smuts eller tex plastning(end i nödfall anv plastning).

Om man skor hästen skyddar skon bärranden från intrampning av smågrus.
Även en skodd hov kan drabbas-i tex sprickor. Fånghästar drabbas lättare pga försvagad hovkapsel vid lamellranden.



Det luriga med bärrandsröta (liksom tex strålröta,mugg mm) är att hästen klarar det ofta ganska länge (utom vissa känsliga individer)
När man nonchalerat det en period-och det lite osynligt har utveckats- får hästen helt plötsligt ordentliga problem..

2 MIN RENGÖRING OM DAGEN- SPAR DIN PLÅNBOK O DIN HÄST!

Avslutar med en frisk hov






Postat av: Åsa
Datum: 2011-09-03 Klockan: 12:08:15 | Kika in här: http://hasteriet.blogg.se/

Bra inlägg!



Sv: Jag vet inte riktigt, men det är nog till grejorna är slut. Såg ditt mess igår men glömde svara, men det går bra, vi tar det lite lugnt :)



Postat av: Jenny
Datum: 2012-05-24 Klockan: 21:51:39 | Kika in här: http://islandstokan.bloggplatsen.se

Bra inlägg! Rósas hovar vart lite dåliga i vintras när det var så jäkla blött och äckligt, man är ju orolig för att det ska gå så där långt.



SV: Jag har sett flera feta bromsar i år, usch och fy för dem!



Lagom är bäst, som sagt tycker jag grunderna ska sitta men sedan bör man lämna dem ifred i största möjliga mån tills man ska börja rida in, det är konceptet jag tror på :)







Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?


Kommentar:

Hej! Trevligt att du hittat min blogg. Jag heter Julia och älskar djur, lakrits, fjärilar & klänningar. Min blogg kretsar mestadels runt min hund och häst. Men jag delar även med mig av mina tankar och min kreativitet. Hoppas du hittar något kul!

Melroose f. 07 (swb) e. Hip Hop 1045 ue. Astaire. Hon är en nyfiken tjej med stark personlighet! För att läsa mer om henne tryck på "om Melroose" i menyn.

Tindra f. 11 är en italiensk vinthund. Hon är en mycket kärleksfull och busig tjej! För att läsa mer om henne tryck på "om Tindra" i menyn.