Ang nosgrimmor

Datum: 2013-11-01 /02:10:52 / Melroose & Tindra /  
Läste ett intressant inlägg här: http://baraelvira.se/2013/october/nosgrimma-vs-luftintag.html#comment



Jag kopierar min kommentar på det inlägget, så får ni de hur jag tänker: 

"Intressant inlägg. Bör tilläggas att hästar är individer. Min tjej som jag fött upp helt själv, har jag testat mig fram mycket med vad HON trivs bäst på. Idag har jag hittat det perfekta; remontnosgrimman. Har använt den innan också, men har testat alla möjliga alternativ, bl.a. Utan nosgrimma. Men hon trivs verkligen inte utan nosgrimma. Jag har prövat mig fram endast för att jag vill använda mig av så schysst utrustning som möjligt, eftersom jag rider henne så vill jag göra det bra för henne. Jag spänner definitivt inte åt nosgrimman hårt, bara så att stödet finns där för bettet. Å jag kan lova att hon kan andas prima! Skriver inte detta för att säga emot dig, utan för att det viktigaste är att man lyssnar på sin häst. Vad trivs min häst bäst med? Sen förutom att jag känner min häst utan och innan, så är hon en mycket känslig individ som visar TYDLIGT om det är något hon inte trivs med! Nu har vi det perfekta, hon trivs och har aldrig varit lyckligare i ridningen (och självklart annars också.) Det är en underbar känsla. Jag gör nämligen allt för att min häst ska må bra. 

Men jag tycker som sagt att det är ett intressant inlägg. Fler hästägare borde tänks över vad som är bäst för hästen."

Summan av kardemumman ur min synvinkel är alltså; lyssna till din häst, den är en individ.

Jag menar heller inte att såga Elvira med min kommentar. Tycker det är bra att hästägare reflekterar över saker när det gäller vad som är bra för hästen. Men allt är inte svart eller vitt. Det tar lång tid att bygga upp ett så nära band med en häst, att man kan höra allt den vill ha sagt. Vissa uppnår det aldrig med sin häst. Bl.a. För att många hästar är slutna, de bara gör saker utan att protestera. De är ärliga djur, som vill göra allt för oss. Jag är väldigt tacksam att jag varit med Melroose sen första stund. Jag vet precis vad hon varit med om och vi kan läsa av varandra. Hon är inte det minsta sluten. Vi har en öppen kommunikation. Så öppen att det irriterar vissa, de tycker jag ska sätta henne på plats, visa hårdhänt vem som bestämmer. Ja, jag ska vara ledaren - det köper jag. Men det ska inte ske med tvång, att jobba tillsammans ska vara ömsesidigt. Melroose ska trivas och tycka det är kul, precis som jag. Det är mitt ansvar som hästägare. 

Så vad tänker ni om saken? Dela med er! 




Postat av: Jenny
Datum: 2013-11-02 Klockan: 19:54:47 | Kika in här: http://videungens.wordpress.com/

Så rätt så, håller med dig. Hästar är individer och det finns ju en anledning till att det finns fler än en sorts nosgrimma och fler än en sorts bett, liksom!



Postat av: Freddi
Datum: 2013-11-05 Klockan: 22:32:43 | Kika in här: http://fkdressyr.blogg.se

Tkr diskussionen är viktig! Dock tänkte jag på att engelsk/aachen på Elviras bild ligger och skaver kinden mot tänderna, medan remonten sitter i den tandfria delen. Hon tog endast hänsyn till luftvägarna.

Därför har jag i vardagsridningen remontgrimma på min unghäst (med ofärdiga tänder), precis som du! Min fina lackade aachen åker bara på vid tävling och ibland träning :)

Kram!







Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?


Kommentar:

Hej! Trevligt att du hittat min blogg. Jag heter Julia och älskar djur, lakrits, fjärilar & klänningar. Min blogg kretsar mestadels runt min hund och häst. Men jag delar även med mig av mina tankar och min kreativitet. Hoppas du hittar något kul!

Melroose f. 07 (swb) e. Hip Hop 1045 ue. Astaire. Hon är en nyfiken tjej med stark personlighet! För att läsa mer om henne tryck på "om Melroose" i menyn.

Tindra f. 11 är en italiensk vinthund. Hon är en mycket kärleksfull och busig tjej! För att läsa mer om henne tryck på "om Tindra" i menyn.