Lördag - söndag

Datum: 2013-10-14 /23:11:58 / Melroose & Tindra /  
Hej alla! Nu har jag tid att uppdatera lite.

LÖRDAG:
I lördags var jag på hästmässan i Borås.  Det var väldigt kul! Tittade på en clinic med Eamon Hickey, han är alltid inspirerande. 

Men det bästa under hela dagen tycker jag var Bo Jenå clinicen. Mannen med mycket kunskap! Å så snygga hästar. Nu orkar jag tyvärr inte återberätta typ allt. Om ni gillar dressyr, bra unghäst-tänk, kunskap och fina hästar; se till att gå på en clinic med Bo Jenå!

Kan iaf berätta om något mycket klokt som han sa, som fastnade i mitt huvud.

"Stressa inte med unghästen, ge den mycket vila. En trött häst kan inte ta in information. Sen måste man tänka på att många hästar har inte växt klart förrän de är 7 år. Vila och mikropauser behövs för att få en hållbar häst som tycker det är kul. Hästen ska tycka det är kul att jobba med dig!"

Detta borde alla som håller på med unghästar tänka på. 

Sen kikade vi lite i montrarna, men det var väl inte så värst mycket att ha. Tycker det ska vara bättre priser på en mässa ;) Men ett riktigt bra fynd gjorde jag! Köpte en uhip-kjol för halva priset! Ni får en lite kass bild tills jag tagit en bättre. Ska bli spännande att börja använda den, kan utvärdera den sedan om ni vill? 


Sedan gjorde jag något kul i stallet! Jag red Melroose i repgrimma för första gången! Ett stort mål för oss som vi klarade av. Hon var lite skeptisk för det var ju inte som vanligt, men hon tyckte ändå det var helt okej. Jag har en liten film från det men youtube krånglar... Det var väldigt kul och mysigt iaf!

SÖNDAG:
Denna dag red jag ett dressyrpass med Melroose på ridbanan. Hon hade 100 rävar bakom öronen, så det var mycket bus. Men det blev ett himla bra pass till slut. Hon har aldrig varit så fin i traven tidigare, mums. Satt och njöt. Men hon är mycket häst att rida, mycket rolig häst! Så man kan aldrig bara åka med, men det gillar jag; att kämpa!

Från detta har jag också ett litet filmklipp, men som sagt... Youtube vill inte funka.. Har ingen bild heller :( Men på fredag ska jag rida lektion för Lisa och Robban ska ta bilder med sin kamera! :D







Postat av: Jenny
Datum: 2013-10-16 Klockan: 18:46:18 | Kika in här: http://videungens.wordpress.com/

Väldigt kloka ord om unghästträning, önskar att fler skulle inse hur viktigt det är med vila.
Tycker mässor över lag brukar vara dyra, men kul att du fyndade någonting i alla fall :)







Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?


Kommentar:

Hej! Trevligt att du hittat min blogg. Jag heter Julia och älskar djur, lakrits, fjärilar & klänningar. Min blogg kretsar mestadels runt min hund och häst. Men jag delar även med mig av mina tankar och min kreativitet. Hoppas du hittar något kul!

Melroose f. 07 (swb) e. Hip Hop 1045 ue. Astaire. Hon är en nyfiken tjej med stark personlighet! För att läsa mer om henne tryck på "om Melroose" i menyn.

Tindra f. 11 är en italiensk vinthund. Hon är en mycket kärleksfull och busig tjej! För att läsa mer om henne tryck på "om Tindra" i menyn.