Fälttävlan, here weeee come!

Datum: 2013-09-23 /16:51:08 / Melroose & Tindra /  
Jag har aldrig känt mig såhär taggad inför något i ridningen tidigare. Jag längtar verkligen tills jag och Melroose kan börja med fälttävlan. I december får hon ju börja hoppas, till våren tar vi oss ut i terrängen! Weii! Jag är så taggad att det pirrar i magen, bara av tanken. Jag drömmer till och med massor om det på nätterna. Inatt senast drömde jag att jag och M hoppade ett vattenhinder, vi galopperade genom vattnet. Det var en helt fantastisk känsla! Jag ska se till att det är en sann-dröm.
 
Jag har alltid haft detta som dröm. Drömmen är inte att vinna eller gå långt, utan drömmen är att starta fälttävlan och sedan fortsätta för att det är kul! Jag vet att M är en perfekt häst till fälttävlan. Jag litar på henne, tillsammans kan vi göra det! Tidigare kan jag erkänna att jag var lite osäker, inte rädd för att ramla av. Men jag trodde inte på mig själv, så jag ville inte hoppa för mycket. Eftersom M har sådant självförtroende i hoppningen, ville inte jag förstöra det med min osäkerhet. Men nu är osäkerheten som bortblåst, totalt. Jag är genuint taggad, waaah! (Har ni fattat att jag är taggad, eller? ;))
 
 
 
Det är så kul att få hela biten. Dressyr, hoppning och terrängen. Men terrängen är absolut roligast, såklart! Det tycker både jag och Melroose. Eftersom terrängen innebär mycket risker så kommer jag aldrig ta mig vatten över huvudet, rida klokt och vara uppmärksam på vad M verkligen klarar av. Hon blir så het, ambitiös och modig i hoppningen, att jag måste vara den kloka som säger - nej, nu blir det för mycket. Vill absolut inte att det ska hända något, så M skadar sig eller tappar självförtroendet.
 
För det är verkligen så, en häst som i sin personlighet har grymt bra självförtroende kan man krossa lätt. Genom att lägga över allt på hästen och bara hänga med så tar den alla beslut. Alla beslut blir därför inte bra, vi som ryttare måste lotsa hästen till kloka beslut. Vi är ett ekipage som stöttar varandra och gör saker tillsammans. Vi har båda viljan! Sen självklart känner jag att M är orädd så jag kan slappna av och känna mig trygg på henne. Men det är en helt annan sak, det är en förutsättning för att kunna rida fälttävlan.
 
Det är väl så, jag och M har nått den punkten nu. Vi är redo, vi är sammansvetsade på alla plan, vi ställer upp för varandra och lyfter varandra. Nu ska vi bannemej ha kul!
 
 



Postat av: Matilda & Wilma
Datum: 2013-09-23 Klockan: 19:15:37 | Kika in här: http://vinthundenwilma.blogspot.se/

Väldigt kloka ord, hoppas verkligen att ni når dit! Melroose låter ju som klippt och skuren för uppgiften :) Jag tränade terräng ett par gånger med min ponny, bara för skojs skull, och det är ju så himla häftigt! Få saker som kan mätas med känslan av att dundra fram över stock och sten i naturen tillsammans med sin häst :D



Postat av: Jenny
Datum: 2013-09-25 Klockan: 08:27:50 | Kika in här: http://videungens.wordpress.com/

Det låter som en tävlingsform som absolut skulle kunna passa er! Men du tänker nog rätt som kommer ta det förnuftigt och inte låta Melroose pressa sig själv :)



Postat av: Erica
Datum: 2013-09-25 Klockan: 14:10:27 | Kika in här: http://icusen.blogg.se


Härligt med pirr i magen ;-) hihi. Ska bli roligt o följa hur det går, men bra att du tar det lugnt :)
Kramar!!



Postat av: Tove
Datum: 2013-09-25 Klockan: 21:24:31 | Kika in här: http://www.ttie.blogg.se

Härligt! Fälttävlan är verkligen den ultimata sporten inom hästar tycker jag. Man får verkligen allt! Och de flesta hästar tycker ju det är super kul, och som du säger. Man behöver inte rida de högsta klasserna, utan huvudsaken att komma ut på banan. Ha kul tillsammans med sin häst och utvecklas tillsammans!







Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?


Kommentar:

Hej! Trevligt att du hittat min blogg. Jag heter Julia och älskar djur, lakrits, fjärilar & klänningar. Min blogg kretsar mestadels runt min hund och häst. Men jag delar även med mig av mina tankar och min kreativitet. Hoppas du hittar något kul!

Melroose f. 07 (swb) e. Hip Hop 1045 ue. Astaire. Hon är en nyfiken tjej med stark personlighet! För att läsa mer om henne tryck på "om Melroose" i menyn.

Tindra f. 11 är en italiensk vinthund. Hon är en mycket kärleksfull och busig tjej! För att läsa mer om henne tryck på "om Tindra" i menyn.