Fart och fläkt.

Datum: 2014-01-20 /11:10:10 / Melroose & Tindra /  
Alltså jag måste erkänna att jag älskar fart och fläkt i ridningen. Så jag har definitivt den perfekta hästen.

Fatta mig rätt nu, det ska inte vara massa okontrollerat fläng och hästen ska vara riktigt bra grundriden. Men jag tror på att kunna ha kul, släppa loss lite och inte vara så sträng. 

Detta fungerar iaf väldigt bra för mig och Melroose. Hon har aldrig varit så rolig att rida och hon har aldrig själv tyckt det är så kul att bli riden som nu. Jag känner också att jag har hittat mig själv i ridningen igen, mitt självförtroende är tillbaka och jag känner mig trygg.

Låter lite knäppt va? Haha! Att jag känner mig trygg på min vilda häst. Men det är sanningen. Jag känner mig trygg med henne och trygg i mig själv. Jag vet att om hon velat kasta av mig så hade hon gjort det om och om igen, hur lätt som helst. Men det är energi, lycka och glädje i Melroose kropp som vill ut. Jag ska bara kanalisera den så att den kommer ut på rätt sätt, än så länge kommer den ibland ut på "fel sätt" för att det kokar över i fröken M:s skalle, men jag bannar inte henne för det. Utan jag tar kontroll över situationen och låter henne trava eller galoppera på framåt. Självklart tar jag kontroll över situationen och henne först, annars skulle jag helt ärligt utsätta oss båda för livsfara. Men att låta henne rulla på i lätt sits på ridbanan, eller ösa på ute i snön gör oss båda gott. 



Jag vill aldrig att denna lyckliga Melroose ska försvinna. Är hon lycklig så är jag lycklig. 

Men fråga er själva helt ärligt, gör ni detta med er häst ibland? Även om ni kanske inte har en elektrisk och het häst som min, så kan jag lova att det gör er gott.


Så ut och ös på med er häst! 



Postat av: Erica Johansson
Datum: 2014-01-20 Klockan: 14:30:59 | Kika in här: http://icusen.blogg.se/


Låter inte alls knäppt, som du ser så är ju Cassador inte den lättaste hästen på jorden och jag har haft fler som är lika erfarna som mig och även mer och de klarar inte av att hoppa honom. Det kvittar nog hur hästen är, bara man passar ihop =) Va roligt för dig att du känner så!! =)
Några tävlingar inbokade??



Postat av: Anneli Hohansson
Datum: 2014-01-20 Klockan: 17:22:14 | Kika in här: http://stallekekullen.blogg.se

Är nyttigt för alla hästar att få ösa på ibland :) man måste ju busa till de ibland



Postat av: emelie
Datum: 2014-01-21 Klockan: 09:26:06 | Kika in här: http://komkoma.blogg.se

Låter som du beskriver min gamla häst Aska här, hon hade så mycket energi och fick hon inte utlopp för det emellanåt så blev hon bara stökig. En snabb galopp över en åker brukade hjälpa åt de mesta och sen va det en lycklig häst = lycklig tjej



Postat av: Linda
Datum: 2014-01-21 Klockan: 12:36:06 | Kika in här: http://lindabj.blogg.se

Tror att både häst och ryttare mår bra av att släppa lite på kontrollen ibland och ha kul och busa! :)



Postat av: Jenny
Datum: 2014-01-23 Klockan: 21:17:40 | Kika in här: http://videungens.wordpress.com

Det är härligt med så glada och arbetsvilliga hästar! :)







Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?


Kommentar:

Hej! Trevligt att du hittat min blogg. Jag heter Julia och älskar djur, lakrits, fjärilar & klänningar. Min blogg kretsar mestadels runt min hund och häst. Men jag delar även med mig av mina tankar och min kreativitet. Hoppas du hittar något kul!

Melroose f. 07 (swb) e. Hip Hop 1045 ue. Astaire. Hon är en nyfiken tjej med stark personlighet! För att läsa mer om henne tryck på "om Melroose" i menyn.

Tindra f. 11 är en italiensk vinthund. Hon är en mycket kärleksfull och busig tjej! För att läsa mer om henne tryck på "om Tindra" i menyn.