Varför rider jag på graman?

Datum: 2014-10-20 /17:19:02 / Melroose & Tindra /  
Jag använder det om jag ska rida ut på min häst och jag känner att hon har en "exploderar-som-en-bomb-när-som-helst"-dag. 

Man förstår inte hur hon blir om man själv inte sitter på. Hon är verkligen explosiv och elektrisk, hon lättar gärna fram då och snöar in. Detta är dock väldigt sällan. 

Den är som en extra säkerhet som jag kan välja att använda om det behövs.

Använder den alltså inte för att få henne att kröka på nacken, eller när jag sitter och trimmar på ridbanan. 

Är ganska trött på alla dessa diskussioner om gramanen och dömandet för de som använder den. I rätt händer och av rätt anledning är det ett hjälpmedel. Jag skäms inte och jag är inte en sämre ryttare för att jag använder den ibland. Jag ser mig snarare som en mogen ryttare som hellre använder den, än att riskera att det händer nåt allvarligt med mig eller min häst. 

Jag tror att det finns många som förstår mig ändå, som har ridit den typen av häst som min är. Hon gör det inte för att vara dum, utan hon är så väldigt taggad de dagarna bara. Brukar säga att hon tror att hon är en hingst då ;) 

Så; ett utmärkt hjälpmedel i rätt händer. Lärde mig förresten att rida med det av min tränare. Det är viktigt att man gör rätt.

Förresten så är det den enda hjälptygeln som jag använder. Med graman kan jag flexa hästen själv, så förstår inte de som säger att de låser sig. Det är ju precis det andra hjälptyglar gör; låser sig i ett visst läge. Du kan inte flexa de själva. 

Om man tycker att hästen låser sig på graman, då rider man fel med den eller så trivs inte hästen med graman.












Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kom ihåg mig?


Kommentar:

Hej! Trevligt att du hittat min blogg. Jag heter Julia och älskar djur, lakrits, fjärilar & klänningar. Min blogg kretsar mestadels runt min hund och häst. Men jag delar även med mig av mina tankar och min kreativitet. Hoppas du hittar något kul!

Melroose f. 07 (swb) e. Hip Hop 1045 ue. Astaire. Hon är en nyfiken tjej med stark personlighet! För att läsa mer om henne tryck på "om Melroose" i menyn.

Tindra f. 11 är en italiensk vinthund. Hon är en mycket kärleksfull och busig tjej! För att läsa mer om henne tryck på "om Tindra" i menyn.